Iranian Agriculture News Agency

افزایش 15.69 درصدی آمار تلقیح مصنوعی دام در آذربایجان شرقی در سال 1402

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از افزایش 15.69 درصدی آمار تلقیح مصنوعی دام در سال 1402 در مقایسه با سال 1401، خبر داد.

افزایش 15.69 درصدی آمار تلقیح مصنوعی دام در آذربایجان شرقی در سال 1402

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، صمد زمانزاد قویدل بیان کرد: در سال 1402 تعداد 33 هزار و 855 راس دام اصیل، 60 هزار و 586 راس دام دو رگ، پنج هزار و 912 راس دام بومی و سه هزار و 395 راس گاومیش با استفاده از ظرفیت شبکه تلقیح مصنوعی استان تلقیح شده‌اند.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی تعداد 183 نفر مامور تلقیح مصنوعی دام فعال هستند و معاونت بهبود تولیدات دامی با معرفی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نسبت به تجهیز آن‌ها به وسایل موردنیاز تلقیح مصنوعی از قبیل کانتینر، حمل اسپرم و تفنگ تلقیح مصنوعی اقدام کرده که علاوه بر اشتغال‌زایی برای این افراد صنعت دامپروری استان نیز از مزایای تلقیح مصنوعی دام بهره‌مند شده است.

زمانزاد قویدل توضیح داد: از مزایای تلقیح مصنوعی می‌توان به عدم نیاز دام نر و جلوگیری از صرفه هزینه‌های زیاد ناشی از پرورش و نگهداری دام نر به‌منظور جفت گیری و همچنین جلوگیری از افزایش هم‌خونی به علت عدم استفاده انحصاری از دام‌های نر گله و افزایش بازدهی تولید مثل اشاره کرد.

وی گفت: همچنین تلقیح مصنوعی یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت ژنی و توسعه دامداری‌های روستایی محسوب می‌شود.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید