Iranian Agriculture News Agency

مشارکت مردمی کلید اجرای برنامه بخش کشاورزی استان در سال 1403

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر اهمیت داشتن برنامه عملیاتی در بخش کشاورزی استان برای رسیدن به اهداف تعیین شده و به ویژه جهش تولید تاکید کرد.

مشارکت مردمی کلید اجرای برنامه بخش کشاورزی استان در سال 1403

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه تدوین برنامه پیشنهادی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات بیان کرد: برنامه عملیاتی بخش کشاورزی استان امسال باید با نگاه علمی برای تمامی محصولات تدوین شود. در این برنامه اهداف و راه‌های رسیدن به آنها باید مشخص شود. برنامه خوب برنامه‌ای است که در آن شناخت درستی از وضعیت موجود داشته باشیم یعنی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات را شناسایی کنیم تا بتوانیم به جهش تولید که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند دست یابیم.

وی ادامه داد: اگر ما محصول به محصول برنامه داشته باشیم با علم و آگاهی پیش خواهیم رفت و کارایی محصولاتمان نیز افزایش خواهد یافت.

فتحی با اشاره به اینکه کشاورزی مردمی‌ترین بخش از بخش‌های اقتصادی کشور است بیان کرد: کشت محصولات کشاورزی با اراده کشاورزان، باغداران، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و داشتن برنامه منجر به افزایش تولید محصولات می‌شود.

وی یکی از عواملی که باعث جهش تولید می‌شود را فراهم کردن زیرساخت‌هایی مثل گاز و آب و برق برای سرمایه‌گذاری‌های جدید دانست و خاطرنشان کرد: باید در برنامه‌ای که تدوین می‌کنیم وضعیت این زیرساخت‌ها مشخص شود تا بتوانیم از دستگاه‌های متولی مطالبات لازم را در این زمینه داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تامین مالی پروژه‌ها را از دیگر عوامل مهم در افزایش تولید برشمرد و ادامه داد: در این زمینه بایستی علاوه بر ظرفیت بانک‌ها از ظرفیت دیگر منابع مالی در بخش‌هایی مثل شیلات و گلخانه و ... استفاده کنیم.

فتحی به نقش بازار در افزایش تولید محصولات کشاورزی اشاره و گفت: اگر بازرگانی محصولات کشاورزی را بهبود دهیم و در زمینه بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به اهداف تعیین شده خود برسیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به افزایش تولید در محصولات کشاورزی شناسایی موانع تولید اهمیت زیادی دارد افزود: حل مشکلات ادارای، حذف بروکراسی زائد اداری در حوزه زمین هم تغییر کاربری اراضی و هم واگذاری اراضی از موضوعات چالش برانگیز است که باید اقدامات اصلاحی در برنامه امسال گنجانده شود.

فتحی افزایش کیفیت محصولات کشاورزی را نیز یکی از عوامل مهم در زمینه رسیدن به جهش تولید برشمرد و گفت: کمیت زمانی ارزشمند است که به کیفیت نیز توجه شود.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید