Iranian Agriculture News Agency

آغاز طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در آذربایجان شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از آغاز طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان و عید سعید نوروز در استان خبر داد.

آغاز طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، یحیی شیری پور زمان اجرای این طرح را از 20 اسفند 1402 تا 22 فرودین‌ماه سال 1403 اعلام کرد و گفت: امسال در طرح تشدید کنترل بهداشتی 35 اکیپ ثابت و 63 اکیپ سیار مشارکت دارند.

وی افزود: این نظارت‌ها در دو نوبت کاری صبح و بعد از ظهر از ساعت 8 تا 20 عصر، بر مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل، اماکن عرضه (قصابی، مرغ و ماهی فروشی‌ها)، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی نظارت می‌کنند.

شیری پور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان 165 هزار بازرسی بهداشتی از مراکز تولید و عرضه انجام شده است که 250 پرونده غذایی تشکیل شده و 35 واحد متخلف بهداشتی پلمپ شده است، همچنین حدود 195 تن انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی نیز در جریان این بازدیدها کشف و ضبط و با مجوز مراجع قضائی معدوم سازی شده است.

وی ادامه داد: در این طرح نیز با انجام نظارت‌های دقیق، تلاش می‌کنیم تا محصولات دامی بهداشتی و سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

شیری پور گفت: بهترین بازرس خود مردم هستند و در صورت مشاهده موارد مشکوک علاوه بر اینکه از آن واحد خریداری نکنند، موارد را نیز برای بازرسی به کارشناسان ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی توضیح داد: هم استانی‌های عزیز در زمان خرید گوشت قرمز حتما به مهر دامپزشکی و برچسب نصب شده روی لاشه دام توجه کنند. در مورد گوشت چرخ کرده حتما باید گوشت در حضور مشتری و در مقابل چشمان وی چرخ شود، هرگونه فروش گوشت چرخ کرده فله‌ای ممنوع بوده و خرید و مصرف چنین چرخ کرده هوایی مخاطرات بهداشتی جدی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: چرخ کرده‌های دارای لیبل و جت پرینت حاوی تاریخ تولید و مصرف که زیر نظر دامپزشکی تولید و عرضه می‌شود نیز سالم و بهداشتی است، در مورد گوشت مرغ و آلایش مرغ، فروش هرگونه گوشت مرغ و آلایش آن، خارج از بسته‌بندی و بدون تاریخ مصرف و به‌صورت فله‌ای ممنوع بوده و با متخلفین بهداشتی برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: همشهریان استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی از جمله عرضه مواد خام دامی خارج از مراکز مجاز، کشتارغیرمجاز، عرضه محصولات با مغایرت نشانه گذاری و ... مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود و یا از طریق تلفن چهار رقمی 1512 با کارشناسان و بازرسان دامپزشکی در سراسر استان در میان بگذارند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید