Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی:

استفاده از فناوری نانوحباب باعث افزایش کمی وکیفی محصولات شیلاتی می‌شود

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی گفت: با نگرش جدید و استفاده از فناوری‌های نو در حوزه آبزی پروری می‌توانیم با کمترین منابع، بیشترین تولید را داشته باشیم که نانو حباب یکی از فناوری‌هایی است که در افزایش کمیت و کیفیت محصولات شیلاتی ما را کمک می‌کند.

استفاده از فناوری نانوحباب باعث افزایش کمی وکیفی محصولات شیلاتی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، محمدامین حجازی در همایش استفاده از تکنولوژی‌های نوین و دانش‌بنیان در پرورش آبزیان در تبریز افزود: بازار جهانی آبزی‌پروری در سال 2022، 289.6 میلیارد دلار بود که پیش‌بینی‌شده با نرخ رشد 5.5 درصدی در سال 2030 بازار به 421 میلیارد دلار برسد. اگر سهم کشور ما را از این بازار بر اساس جمعیت در نظر بگیریم، این رقم به حدود 4.2 میلیارد دلار می‌رسد. اگر سهم استان آذربایجان شرقی از اقتصاد کشور 4 تا 5 درصد در نظر گرفته شود، سهم آذربایجان شرقی از تولید آبزیان باید 200 میلیون دلار باشد.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی استان ساحلی نیست ولی استعدادهای متنوعی درزمینهٔ آبزی‌پروری دارد که نمونه آن‌ها دریاچه ارومیه، رودخانه ارس و رودخانه‌های متعدد دیگر مثل قیزیل اوزن هست که می‌طلبد ما یک نگرش جدید و جدی به توسعه آبزی‌پروری در استان داشته باشیم.

حجازی توضیح داد: در دنیا  نتایج بررسی 934 شرکت دانش‌بنیانی که درزمینهٔ آبزی‌پروری فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد 10 عنوان مهم در این زمینه وجود دارد. آبزی‌پروری شهری یکی از این 10 موضوع مهم است. با توجه به توسعه شهرها و محدودیت اراضی یکی از الزامات این است که ما در داخل شهرها بتوانیم آبزی‌پروری کنیم. وقتی از آبزی‌پروری شهری نیز صحبت می‌شود امروزه یکی از راهکارها کشت طبقاتی است. موضوع دوم پرورش میگو است و سومین موضوع مهم هم مدیریت پسماندها در آبزی‌پروری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در دنیا نیز اصلاح ماهی‌ها مبتنی بر داده‌ها است یعنی ما بتوانیم از کلان داده‌ها برای اصلاح ماهی‌ها استفاده کنیم. سیستم آبزی‌پروری چرخشی یا استفاده از بازچرخانی آب نیز از دیگر موضوعات مهم است. یکی دیگر از موضوعات مهم، جایگزینی برای غذاهای دریایی است، با توجه به اینکه ما منابع ژنتیکی را از دست می‌دهیم یکی از اتفاقاتی که در دنیا اتفاق می‌افتد این است که ما به‌جای برداشت از دریا در محیط‌های کنترل‌شده و بسته و خارج از دریا منابع را کشت کنیم.

حجازی افزود: موضوع مهم دیگر نیز ژنتیک دریایی است که از بحث‌های ژنتیکی برای اصلاح گونه‌های جدید و ارتقا کمیت و کیفیت محصول تولیدی استفاده کنیم. به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور برای کنترل بیماری‌ها و کاهش تلفات در سیستم‌های آبزی‌پروری نیز از دیگر موضوعات مهم است که باید به آن توجه شود.

 وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دیگر تغذیه هوشمند است یعنی با شیوه‌های هوشمند که دارای هزینه مطلوبی هستند برای غذایی که به آبزیان داده می‌شود استفاده کنیم.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی گفت: 45 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان دنیا تمرکزشان روی دو موضوع آبزی‌پروری شهری و پرورش میگو است و 16 درصد نیز مدیریت پسماند که در کل 61 درصد فعالیت شرکت‌ها به این سه موضوع اختصاص‌یافته است.

حجازی یادآور شد: ما باید درزمینهٔ آبزی‌پروری به سمت افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید حرکت کنیم. با توجه به محدودیت زمین و آب ضرورت دارد از منابع آبی که در اختیارداریم چندباره استفاده کنیم. کشت در محیط‌های کنترل‌شده مثل کشت سبزی و سیفی در گلخانه وقتی در کنار آبزی‌پروری کنترل‌شده قرار می‌گیرد می‌تواند مکمل هم باشند که آب هر یک از واحدها بازچرخانی می‌شود و مجدداً مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تا با محدودیت منابع به‌طور مناسبی کنار بیاییم.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید