Iranian Agriculture News Agency

استان آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری در تغییر الگوی کشت

کمیسیون کشاروزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز با دستور جلسه «ارائه گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص الگوی کاشت استان آذربایجان‌شرقی» با حضور مدیرکل هواشناسی استان، معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان و اساتید دانشگاهی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

استان آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری در تغییر الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در این نشست به تشریح اقدامات انجام شده در راستای تغییر الگوی کشت در استان پرداخت.

اکبر کرامتی توضیح داد: تغییر الگوی کشت استان در هشت گروه مختلف انجام شده و درصد تحقق در کشت آبی ۸۶ درصد و در کشت دیمی ۱۰۱ درصد محقق شده است، به‌طوری‌که استان آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری را در راستای تغییر الگوی کشت در سال ۱۴۰۱ به‌دست آورده است.

وی یکی از موانع موجود در رابطه با کشت محصولات دیم را ناهماهنگی و منطبق نبودن تقویم زراعی با تقویم سال آبی دانست و افزود: فاصله ۶ ماهه بین این دو تقویم باعث می‌شود، محصولات پر آب‌بری مانند سبزیجات و سیفی‌جات که در ابتدای سال کاشته می‌شود، بخش عمده‌ای از منابع آبی را استفاده کنند و برای محصولات کم‌آب‌بر که در نیمه دوم سال کاشته می‌شوند، آب به اندازه کافی باقی نماند.

کرامتی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی در تولید برخی محصولات از جمله نخود و کلزا بسیار مستعد است، اما  در شرایطی که ما قابلیت تولید مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی ، تبدیلی و تکمیلی را در داخل استان داریم در مواردی مشاهده می‌شود که کارخانجات مواد اولیه خود را از سایر استان‌ها و یا خارج از کشور وارد می‌کنند.

جبارعلی ذاکری؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در پایان این نشست به جمع‌بندی مباحث پرداخت و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد برخورد ما با امور به‌صورت صفر یا صد است و ما نمی‌توانیم به یک‌باره به کشاورزانی که سال‌ها مشغول کشت محصول خاصی هستند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند، تکلیف کنیم که فعالیت خود را متوقف کنند.

وی ادامه داد: ما باید بر اساس اولویت‌بندی محصولات و طبقه‌بندی کشاورزان، اقدام به مدیریت حوزه کشاورزی کنیم.

ذاکری مشکل اصلی را در حوزه کشاورزی نه مزارع و باغات موجود، بلکه گسترش آنها دانست و تاکید کرد: اهتمام ما باید بر جلوگیری از روند افزایش سطح زیر کشت در استان باشد.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در رابطه با کشت محصولات دیمی و کم‌آب‌بر تاکید کرد.

ذاکری همچنین بر لزوم فعالیت تیمی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه مدیریت منابع آبی تاکید کرد و یادآور شد: باید تمامی سازمان‌های مرتبط هم‌زمان در جلسات حضور داشته باشند تا بتوانیم با نقد عملکرد و طرح مشکلات، راهکاری برای مدیریت منابع آبی به دست بیاوریم.

 وی اضافه کار: ما از یک ‌سو باید ببینیم تغییرالگوی کشت تا چقدر توانسته در مدیریت منابع آبی موثر باشد و از سوی دیگر باید راهکارهای معیشت جایگزین برای کشاورزان در نظر بگیریم.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید