Iranian Agriculture News Agency

تولید 20 میلیون نهال در آذربایجان شرقی در سال جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: در سال گذشته بیش از 20 میلیون نهال در آذربایجان شرقی تولید شد.

تولید 20 میلیون نهال در آذربایجان شرقی در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز به مناسبت هفته منابع طبیعی با اشاره به حضور پرشور مردم تبریز در پای صندوق‌های روی گفت: باید برای این حضور پرشور و لبیک گفتن به رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم آذربایجان و تبریز تبریک گفت.

وی با اشاره به نام‌گذاری 15 الی 23 اسفند به نام هفته منابع طبیعی و تبریک این هفته گفت: وقتی از امنیت غذایی صحبت می‌شود عمدتاً همه توجهات به اراضی قابل‌کشت معطوف می‌شود که از محصولات آن‌ها استفاده می‌شود اما باید به این مسئله توجه کرد که اراضی ملی و مراتع نیز نقش و تأثیر بسیار زیادی در امنیت غذایی دارد. اگر ظرفیت این مراتع و اراضی نبود، فعالیت‌های کشاورزان به‌تنهایی نمی‌توانست امنیت غذایی را تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: وقتی از امنیت غذایی بحث می‌شود باید به دو عامل تولید بیشتر توجه کنیم. هرچند که عوامل مختلف در تولید تأثیرگذار است اما آب‌وخاک بیشترین تأثیر را در تولید دارند. در خصوص آب اطلاع‌رسانی مناسبی انجام‌شده است و همگان به این باور رسیده‌اند که اگر آب نباشد حیات هم وجود نخواهد داشت اما در مورد خاک این اتفاق آن‌چنان‌که باید رخ نداده است و نتوانسته‌ایم حساسیت موضوع را به‌صورت کامل منتقل کنیم.

فتحی توضیح داد: این خاک است که باید آب را در خود نگه دارد، از تبخیر آن جلوگیری کند و آن را با فعل و انفعالاتی که انجام می‌دهد در اختیار گیاهان و حیوانات قرار دهد تا غذای مورد نیاز تامین شود بنابراین اگر به این مسئله توجه داشته باشیم به ارزش و اهمیت منابع طبیعی بیشتر پی می‌بریم.

وی گفت: مساحت آذربایجان شرقی چهار میلیون و 580 هزار هکتار است که از این میزان حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی کشاورزی و زراعی است که کشاورزان عزیز در این اراضی با تلاش و کوشش غذای مورد نیاز مردم را تامین می کنند.

فتحی ادامه داد: نزدیک به 115 هزار هکتار مساحت باغات و دو میلیون و 730 هزار هکتار مرتع داریم و 164 هزار هکتار نیز مساحت جنگل‌های استان است. جمعیت استان حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر است که سرانه اراضی زراعی، باغی و جنگلی نزدیک به یک هکتار اختصاص می‌یابد. این آمار می‌تواند حساسیت موضوع را به ما نشان دهد که باید تلاش کنیم تا این اراضی را حفظ کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: سازمان مراتع و جنگل‌ها در سطح کشور و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان‌ها ملزم به انجام سه وظیفه عمده برای حراست از اراضی شدند. حفظ و نگهداری از عرصه‌های ملی، احیا جنگل‌ها و عرصه‌های ملی و توسعه و بهره‌برداری از این جنگل‌ها دیگر وظیفه‌ای است که برای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری تعریف شده است.

فتحی یادآور شد: اولین وظیفه که حفظ و نگهداری است با توجه به تعداد نیرویی که این ادارات بر عهده دارند به خوبی انجام می‌شود البته نباید از این مسئله غافل شد که نقش مردم و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در حفظ و نگهداری مراتع و جنگل‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف منابع طبیعی و آبخیزداری جلوگیری از تعرض افراد سودجو و فرصت‌طلب به اراضی ملی و جنگل‌ها است. در سال جاری نزدیک به سه هزار و 800 هکتار از اراضی که توسط افراد سودجو تصرف‌شده بود رفع تصرف‌شده و به دولت بازگردانده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با قدردانی از رئیس‌کل دادگستری استان و شورای حفظ بیت‌المال برای اهتمام ویژه در صیانت از اراضی ملی و اجرای قانون حد نگار گفت: اقدام ویژه‌ای دیگری که در این حوزه اتفاق افتاد سنددار کردن اراضی ملی بود که برای همه عرصه‌های ملی سند شش‌دانگ صادر شد که با تلاش‌های رئیس‌کل دادگستری و همکاری اداره کل ثبت‌اسناد و منابع طبیعی و آبخیزداری انجام دادند میسر شد که این اقدام یکی از روش‌های پیشگیری از تعرض به اراضی ملی است.

فتحی بیان کرد: وظیفه دیگر حفظ و احیا اراضی ملی و جنگل‌ها است که اگر احیا این عرصه‌ها انجام و طرح تعادل دام و مرتع اجرا نشود و بهینه استفاده نکنیم نسل‌های بعد و حتی نسل حاضر با مشکل مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: اگرچه که فعالیت‌های دامداران، روستاییان و عشایر در تولید پروتئین موردنیاز مردم شایسته تجلیل و تقدیر است اما نباید مصرف بهینه و تعادل بین مرتع و دام را فراموش کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طرحی به نام دام و مرتع اجرایی می‌شود تا میان ظرفیت موجود و استفاده‌ای که از منابع طبیعی و مراتع اتفاق می‌افتد تعادل برقرار شود. همکاران منابع طبیعی با همکاری جوامع محلی در مراتع بذرپاشی می‌کنند تا بتوانند این مراتع را همیشه حفظ کنند. چون این اقدامات خارج از شهرها و روستاها اتفاق می‌افتد شاید در نگاه و افکار عمومی چندان جایگاه نداشته باشد ولی اقداماتی است که با تلاش همکاران ما انجام می‌شود تا مراتع از  پوشش گیاهی مناسب برخوردار باشند. پوشش گیاهی مناسب در مراتع باعث می‌شود که کوچک‌ترین بارندگی به سیل‌ها منجر نشود.

فتحی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی امسال 82 میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری در قالب 16 پروژه هزینه کرده و این طرح‌ها با همکاری جوامع محلی در بیشتر شهرستان‌ها اجرایی شده است. این طرح‌ها به تغذیه آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از پر شدن سدها با رسوبات کمک می‌کند.

وی بیان کرد: همکاران ما در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی علاوه بر اینکه برای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی تلاش می‌کنند، در راستای توسعه و بهره‌برداری از این منابع نیز کوشا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های بشری روی زمین اتفاق می‌افتد، توضیح داد: همکاران خدوم ما در منابع طبیعی تلاش می‌کنند به‌منظور توسعه پایدار، اراضی را در اختیار بخش‌های مختلف اقتصادی و خدماتی قرار دهند و امسال 14 هزار هکتار اراضی برای مسکن ملی، 220 هزار هکتار توسعه مسکن روستایی، هشت هزار هکتار برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و غیر کشاورزی مثل طرح‌های صنعتی، دامپروری، گلخانه، احداث باغات و ... اختصاص‌یافته است.

 فتحی به اقدامات کمیسیون رفع تداخل استان نیز اشاره کرد و گفت: این کمیسیون در تلاش است تا درزمینهٔ اراضی حق کسی ضایع نشود.

وی با اشاره به مساحت ۱۳۰ هزار هکتاری جنگل‌های ارسباران افزود: قبل از انقلاب ظلمی که به جنگل‌های ارسباران شده در تاریخ ماندگار است. اشخاص بومی مجبور بودند برای تأمین سوخت موردنیاز از چوب جنگل‌ها استفاده کنند چون سوخت جایگزین تعریف‌نشده بود، قسمت عمده‌ای از جنگل‌ها از بین می‌رفت و رژیم منحوس پهلوی به حوزه حفاظت از محیط‌زیست توجه نداشت. اما بعد از انقلاب سوخت‌های جایگزین و حتی انرژی‌های خورشیدی باعث شد تا شاهد احیای جنگل‌ها باشیم.

فتحی ادامه داد: در حوزه جنگل دولت محترم کاشت یک میلیارد اصله نهال را در اوایل خدمتش مطرح کرد و در استان حدود 20 میلیون اصله نهال تولیدشده است که نسبت به سال‌های گذشته در حوزه جنگل‌کاری رشد چشمگیری وجود داشته است و بیشتر از 50 سال گذشته همکاران منابع طبیعی با همکاری بخش خصوصی و تشکل‌ها و عموم مردم به کاشت نهال اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کاشت نهال در آموزه‌های دینی نیز تأکید شده است گفت: در هفته منابع طبیعی با همکاری شهرداری و آموزش‌وپرورش به‌منظور درختکاری اقدامات خوبی انجام می‌گیرد تا بتوانیم فضای سبز شهری را توسعه بدهیم و همچنین گونه‌های سازگار با شرایط کم‌آبی مثل عناب و سنجد را بکاریم تا ضمن توسعه فضای سبز، حفاظت از منابع آبی نیز مدنظر باشد.

فتحی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری فرهنگ منابع طبیعی را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت عامه مردم در احیا و حفظ منابع طبیعی کوشا باشم و منابع را برای استفاده نسل حاضر و برای نسل‌های آتی حفظ کنیم.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید