Iranian Agriculture News Agency

ممقان قطب تولید محصول نخودچی در دنیا

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افتتاح مرکز جهاد کشاورزی ممقان را موجب تسهیل در ارائه خدمات به کشاورزان و ارتقای بهره وری با بهره‌مندی از دانش روز عنوان کرد.

ممقان قطب تولید محصول نخودچی در دنیا

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در مراسم افتتاح ساختمان جهاد کشاورزی ممقان در شهرستان آذرشهر با بیان اینکه این مراکز نقش ارائه خدمات کشاورزی به تولیدکنندگان و بهره‌برداران را به عهده دارند گفت: بیشترین تلاش همکاران محترم در این مراکز کمک به کشاورزان عزیز در ارتقا ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی و ارتقا بهره‌وری از عوامل تولید است، لذا امیدوارم این مهم با همکاری کشاورزان عزیز در تمام روستاهای استان با تلفیق دانش بومی کشاورزان و دانش جدیدکارشناسان از منابع موجود به‌صورت بهینه استفاده کرده و عملکرد در واحد تولید افزایش پیدا کند.

وی افزود: ساختمان مرکز خدمات جهاد کشاورزی شهر ممقان که مورد بهره‌برداری قرار گرفت با مشارکت اهالی محترم و امام جمعه محترم شهر و فرماندار محترم وشهردار و اعضای محترم شورای شهر ساخته شده و لازم می‌دانم از همکاری این بزرگواران و خیرین محترم نهایت سپاس را داشته باشم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهر ممقان محل استحصال نخود مزارع ایران از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق است و ۹۵ درصد فرآوری نخود کشور در شهر ممقان انجام می‌شود، توضیح داد: با توجه به آمار موجود، حدود یک هزار و ۴۰۰ کارگاه نخودپزی با اشتغال‌زایی هشت هزار نفر در ممقان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 130 هزار تن از نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

وی یادآور شد: با توجه به وجود پتانسیل‌های لازم در منطقه و در صورت تامین مواد اولیه کافی و بهره‌برداری از شهرک نخودچی ممقان،  میزان تولید نخودچی می‌تواند به 250 هزار تن در سال نیز افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: صادرات بیش از ۶۰ درصد نخودچی به ۸۰ کشور دنیا از شهر ممقان انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بلال انصاری امام جمعه ممقان نیز با تبریک ولادت باسعادت حصرت مهدی (عج) گفت: ممقان نماد اقتصاد مقاومتی است.

شمسعلی محمودیان فرماندار شهرستان آذرشهر نیز با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بخش ممقان گفت: بخش ممقان در فرآوری و صنایع تبدیلی سرآمد است.

فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان آذرشهر همچنین به تبیین نقش حضور پر شور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند پرداخت.

حسن علیوند مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر نیز به ارائه گزارشی از مراحل احداث ساختمان جهادکشاورزی ممقان پرداخت و گفت: همکاری و همت عالی خیرین در احداث ساختمان جهادکشاورزی ممقان ستودنی بوده و برای احداث این ساختمان 12 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: در بخش ممقان باید به تغییر الگوی کشت و تکمیل مجتمع نخودپزان توجه ویژه شود.

رحیم رحیمی ممقانی عضو شورای اسلامی شهر ممقان و نماینده شورای اسلامی شهرستان آذرشهر در شورای اسلامی استان به نمایندگی از شورای اسلامی شهر ممقان از علیوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر بابت اهتمام جهادی در احداث ساختمان جهادکشاورزی ممقان قدردانی کرد.

 در این مراسم، پورباقر بخشدار، نجمی شهردار، حسین بابایی رئیس و اعضای شورای اسلامی ممقان، جمعی از مسئولین و کشاورزان شهرستان آذرشهر و بخش ممقان نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

حجم ویدیو: 20.15M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید