Iranian Agriculture News Agency

لازمه بکار گیری هوش مصنوعی در روابط عمومی

مدرس دانشگاه و استاد برجسته عرصه روابط‌عمومی ایران گفت: لازمه به کارگیری هوش مصنوعی در روابط عمومی، برخورداری از هوش ارتباطی است.

لازمه بکار گیری هوش مصنوعی در روابط عمومی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حمید شکری خانقاه در کارگاه آموزشی تحت عنوان روابط عمومی نوین و به‌کارگیری ابزارهای هوشمند در تبریز با تأکید بر اینکه روابط عمومی‌ها باید در درجه اول هوش ارتباطی و رسانه‌ای خود را ارتقا دهند و بعد وارد حوزه هوش مصنوعی و کارکردهای آن شوند، گفت: راز هوشمندی روابط عمومی‌ها در دیدن نادیده‌ها و شنیدن ناشنیده‌ها است.

وی بابیان اینکه روابط عمومی راهبردی از تخصص بالایی در رمزگذاری و  رمزگشایی از نمادها و نشانه‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی و چگونگی بازخوانی و واکنش مناسب ارتباطی‌ در نظام ارتباطات سازمانی برخوردار است، افزود: هوش ارتباطی روابط عمومی‌ها باید در راستای حل مسائل ارتباطی در هنگام بروز رویدادهای هشداردهنده و مسائل پیش روی سازمان مثل بحران‌ها و شایعه‌سازی‌ها و اتخاذ راهبردهای ارتباطی هوشمندانه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد.

استاد برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی و مدیریت استراتژیک ارتباطات انسانی در دانشگاه‌ بابیان اینکه روابط عمومی‌ها در حال حاضر، از نبود نگرش ارتباطی راهبردی رنج می‌برند و بعضاً صرفاً متولی امور عمومی شده‌اند تأکید کرد: رویکرد منفعلانه، روزمرگی، کلیشه گرایی و نداشتن چشم‌انداز و استراتژی ارتباطی از آفت‌های کار روابط عمومی‌هاست که این معضل صرفاً باهوش مصنوعی کاربر محور حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: هرچند که هوش مصنوعی در روابط عمومی‌ها و سازمان‌های متبوع آن‌ها، پتانسیل بالایی در کمک به حل مسائل و دغدغه‌های ارتباطی دارد اما این ظرفیت برای مدیران و کارشناسانی که فاقد هوش ارتباطی و رسانه‌ای هستند، بی‌خاصیت، خطرناک، ناامیدکننده و گمراه‌کننده خواهد بود.

نویسنده کتاب برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی بابیان اینکه روابط عمومی‌ها اگر می‌خواهند آینده داری و آینده‌پژوهی کرده، وارد دنیای متاورس شده و از مزیت‌های هوش مصنوعی بهره ببرند، باید قبل از هر اقدامی به تفکر مهندسی و مدیریت راهبردی ارتباطی مجهز شده و استراتژی است رسانه‌ای و ارتباطی مورد اعتمادی برای سازمان باشند ادامه داد: مهندسی ارتباطی معماری ارتباطات کاربردی و توصیفی فنی و حرفه‌ای از واقعیت‌ها، ارائه راه‌حل‌های ارتباطی، استانداردسازی نظام ارتباطات و فرایندی منسجم از فعالیت‌ها و روندهای ارتباطی است.

معاون برنامه‌ریزی ارتباطی و مطالعات افکار عمومی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: این مهندسی شامل ارائه الگویی فنی از یک سیستم و الگوریتم هوشمند ارتباطی ـ رسانه‌ای و نمایانگر ساختار کلیدی و هسته مرکزی مؤثر بر شاخص ارزیابی عملکرد آن، نشانگرهای ارتباطی شبکه حاکم بر آن‌ها، اصول و قواعد اساسی در طراحی هوشمندانه ارتباطی و تکامل نظام ارتباطات یکپارچه درگذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی مدرن درگذر زمان است.

شکری گفت: مدیران و کارشناسان روابط عمومی به این نکته توجه کنند همچنان که برای ایجاد مدیریت دانش باید از مسیر مدیریت نادانی عبور کنند، لازمه بکار گیری هوش مصنوعی، برخورداری از هوش ارتباطی است. هوش مصنوعی تسهیلگری مدرن برای هوش طبیعی انسانی است و به‌تنهایی کارساز نیست، روابط عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند می‌طلبد.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید