Iranian Agriculture News Agency

فعالیت بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره و شیره خرمای خاورمیانه در مرند

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توسعه صنایع بسته‌بندی در حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نقش اساسی دارد.

فعالیت بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره  و شیره خرمای خاورمیانه در مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، منوچهر رحمانی در بازدید از کارخانه‌ترشی کام شهرستان مرند و یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان شیره خرما در جهان بیان کرد: تولیدات کشاورزی از زمان برداشت تا عرضه، ضایعات زیادی به همراه دارد که این امر باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول و پایین آمدن میزان تولیدات می‌شود.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی در مدت‌زمان کوتاهی فاسد می‌شوند به همین دلیل حتی اگر بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات تولید شود، بیشتر از چند روز نمی‌توان آن‌ها را نگهداری کرد و بنابراین به‌منظور کاهش ضایعات محصولات تولیدی باید توجه ویژه‌ای به این صنایع داشته باشیم.

رحمانی با اشاره به ارزش‌افزوده حاصل از تولیدات صنایع تبدیلی گفت: توجه به اینکه بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی براثر عوامل گوناگون فیزیکی و شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت ضایع‌شده و از بین می‌رود می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران‌ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش‌افزوده تبدیل کرد.

وی بابیان اینکه شاهد رشد و شکوفایی صنایع فرآوری در حوزه سبزیجات، میوه‌جات و نخیلات در شهرستان مرند  هستیم، ادامه داد: توسعه صنایع بسته‌بندی در احیا و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نقش اساسی دارد ازاین‌رو تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک به مقام نخست منطقه در صنایع تبدیلی و تکمیلی دست پیدا کنیم.

رحمانی بیان کرد: صنایع تبدیلی به‌عنوان یک عامل مهم در فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص اقتصاد کشاورزی محسوب می‌شود، چراکه علاوه برافزایش ارزش‌افزوده محصولات اولیه، فرآورده‌هایی با فن‌آوری جدید در بازار عرضه می‌شود که می‌تواند بر توسعه بخش کشاورزی و پیوند بین بخش صنعت و کشاورزی مؤثر بوده و یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی باشد. این صنایع موجب می‌شوند که کارخانجات با خرید و بستن  قرارداد با کشاورزان، موجب تنظیم و تعیین قیمت‌ها شوند که این امر بر کاهش ریسک‌پذیری و نوسانات قیمتی مؤثر است.

وی ضمن تشکر از مدیر موفق و پرسنل فعال این کارخانه افزود: اشتغال مولّد و پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی، قابلیت اجرایی شدن داشته و این صنایع از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی در شهرستان می‌کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی و روستایی را فراهم می‌آورد و به افزایش تولیدات روستایی و ایجاد فرصت‌های شغلی منجر خواهد شد.

مدیر کارخانه‌ترشی کام شهرستان مرند و بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان شیره خرما در خاورمیانه و جهان نیز گفت: تحول در نگرش تولید مواد غذایی از اساسی‌ترین نیازمندی‌های بخش صنایع کشاورزی محسوب شده و ما با نگاه تحول‌پذیر توانسته‌ایم در بازارهای جهانی حضوری فعال و چشمگیری داشته باشیم.

فضل الهی یادآور شد: امروز، مزیت‌های تولید مدرن متکی بر اتوماسیون صنعتی در محصولات غذایی کشور را می‌توان بیشترین دستاورد انتقال تکنولوژی دانست. افزایش ضریب استانداردهای بهداشتی در تولید مواد غذایی با توجه به قوانین بین‌المللی، افزایش راندمان تولید با بهره‌گیری از مواد اولیه مناسب و افزایش بازدهی بالا از ضروریاتی است که بیش از هر زمان دیگر در صنایع غذایی و کشاورزی کشور عزیزمان احساس می‌شود.

وی افزود: با این دیدگاه شرکت ترش‌سون در ابتدای فعالیت توانست گواهینامه‌های بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استانداردهای (ISO22000:2005) (ISO9001-2008) و سیستم ایمنی غذا (HACCP) را اخذ کند که علاوه برآن گواهی‌های حلال و FDA از سازمان غذا و داروی آمریکا را نیز دریافت کرده و همواره در رسیدن به مدیریت کیفیت جامع TQM برای بهبود مستمر کیفیت محصولات بر تمرکز به نیازها و خواسته‌های مشتریان تلاش می‌کند.

فضل الهی توضیح داد: شرکت ترش کام مرند در سال ۱۳۸۲ در شهرک صنعتی شهرستان مرند در زمینی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع و با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع احداث شد که از حیث تجهیزات یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های تولید کنسانتره خرما و بزرگ‌ترین تولیدکننده شیره خرما در جهان و انواع لواشک بهداشتی با میوه‌جات فصلی منطقه مرند (شامل انواع سیب، زردآلو، آلو، برگه زردآلو، برگه سیب، قیسی، مربای هویج وگل محمدی) و خرمای سایر مناطق کشور است که این امر موفقیت چشمگیری در صدور محصول باکیفیت عالی، ارگانیک و بهداشتی را برای مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی مخصوصاً به کشورهای اروپایی، آسیایی، کشورهای خاورمیانه و روسیه تولید و مهیا ساخته و موجب ارزآوری به کشور شده است.

وی ادامه داد: در این کارخانه بیش از 400 نفر نیروی فعال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار بوده و در فصول برداشت میوه تعداد کارگران افزایش می‌یابد.

                                                    

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید