Iranian Agriculture News Agency

همایش ملی گیاهان دارویی در مراغه برگزار شد

همایش ملی گیاهان دارویی با محوریت تحقیق، توسعه و کاربرد آن در امور پزشکی و طب سنتی در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه برگزار شد.

همایش ملی گیاهان دارویی در مراغه برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در آیین افتتاح این همایش گفت: مراغه از ظرفیت قابل توجهی در حوزه تولید گیاهان دارویی برخوردار بوده و خلاء برگزاری همایش گیاهان دارویی همواره در این شهرستان احساس شده است.

بابک پورقهرمانی با بیان اینکه همایش گیاهان دارویی سومین همایش ملی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در سال جاری است، بیان کرد: توجه به این بخش می‌تواند فرصت‌های جدید شغلی ایجاد کند.

به گفته وی ره‌آورد اول این همایش ملی، اعطای نمایندگی انجمن علمی گیاهان دارویی جنوب آذربایجان‌شرقی به دانشگاه آزاد اسلامی مراغه است.

وی با بیان اینکه یک نشریه علمی در حوزه کشت دیم گیاهان دارویی نیز در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: مجموعه مقالات این همایش نیز برای بهره‌مندی اندیشمندان گردآوری و در پایگاه‌های مختلف علمی نمایه می‌شود.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین گفت: گیاهان دارویی که از ظرفیت‌های بی‌بدیل شهرستان هم به شمار می‌رود، گردش مالی قابل توجه دارد و باید از منظر اشتغال‌زایی و تولید ثروت یه آن نگریسته شود.

داود اسدیان افزود: حلقه‌های فرآوری، تولید و عرضه گیاهان دارویی هم در سطح شهرستان باید تشکیل شود تا این ظرفیت به مرحله بهره‌وری برسد؛ ضمن توجه به اینکه فرهنگ‌سازی در خصوص اهمیت و مصرف گیاهان دارویی نیز ضروری است.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش زحمات بسیار کشیده شده، توضیح داد: رسیدن به اهداف چنین همایش‌هایی به عوامل متعددی چون حضور تمامی عوامل دخیل نیاز دارد و در این همایش جای جهاد کشاورزی، دانشکده علوم پزشکی و برخی دیگر از دستگاه‌ها و تولیدکنندگان خالی است.

وی اضافه کرد: کمک به خودکفایی دارویی، ارتقای جایگاه ایران در تجارت جهانی، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال در مجامع محلی از جمله مزیت‌های کشت، فرآوری، تولید و عرضه گیاهان دارویی است.

وی ادامه داد: نیاز جامعه و رویکرد مسئولان ملی نیز ایجاب می‌کند که گیاهان دارویی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت آن به نحو بهینه استفاده شود.

در این همایش «محمدباقر رضایی» رئیس مجتمع گیاهان دارویی کشور در خصوص ضرورت توسعه تحقیقات و «مهدی عیاری نوش‌آبادی» رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه «آثار بیولوژیک صمغ‌ها و رزین‌های گیاهی» سخنرانی کردند.

 

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

حجم ویدیو: 7.74M | مدت زمان ویدیو: 00:02:20
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید