Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

آگاه سازی و ترویج از عناصر مهم و تعیین‌کننده در توسعه بهره‌وری کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تعیین کارشناسی و مقبول قیمت خرید تضمینی گندم اقدام مهم و بزرگ دولت سیزدهم است که سال‌ها محل انتقاد کشاورزان و بهره‌برداران بود.

آگاه سازی و ترویج از عناصر مهم و تعیین‌کننده در توسعه بهره‌وری کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی آذربایجان شرقی، بیان کرد: در حالی که دولت‌های قبلی در این رابطه ورود نکرده و تغییراتی در زمینه قیمت تضمینی اعمال نشده بود، دولت سیزدهم دو سال قبل به این قضیه ورود کرد و اکنون قیمت‌های خرید گندم شکل معقول و قابل قبول برای دولت و کشاورزان به خود گرفته است.

وی ورود منطقی و علمی دولت به تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را عاملی مفید و موثر در افزایش بازدهی تولید این محصول راهبردی خواند و ابراز امیدواری کرد با ادامه روند کنونی و نیز انتقال مسائل علمی به مزارع گندم، روند افزایشی تولید این محصول در آذربایجان شرقی برای سال آینده نیز محقق شود.

فتحی امنیت غذایی همراه با امنیت دفاعی را مهم‌ترین مولفه‌های توسعه و بازدارندگی کشورها در مقابل انواع تهدیدات سخت و نرم خواند و بیان کرد: هرگونه وابستگی در حوزه غذایی منجر به رکود و ممانعت از توسعه در سایر بخش‌ها می‌شود که بر همین اساس اهمیت بخش کشاورزی برای همگان روشن است.

وی استفاده بهینه از منابع همچون آب را مهم‌ترین ویژگی کشاورزان نمونه در بخش باغداری و زراعت دانست و با تاکید بر اینکه باید همه کشاورزان و بهره‌برداران در این زمینه فعال‌تر شوند، یادآور شد: اینکه کشاورزی در آذربایجان شرقی می‌تواند از یک مترمکعب آب افزون بر سه کیلوگرم محصول برداشت کند، نشان دهنده توجه به موضوع بهره‌وری است که این موضوع باید در تمام اراضی و برای کشاورزان عادی نیز تسری پیدا کند.

فتحی آگاه سازی و ترویج را از عناصر مهم و تعیین‌کننده در توسعه بهره‌وری در بخش کشاورزی برشمرد و با تاکید بر اینکه تمام بهره‌برداران و کارشناسان ترویج باید در این زمینه گام های مهمی بردارند، توضیح داد: باید با حرکت به این سمت و تغییر کشاورزی سنتی به شیوه‌های مدرن و به روز، از اراضی آبی و دیم خود بیشترین و باکیفیت ترین محصول را برداشت کنیم.

وی از وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: از این میزان تنها ۲۰۰ هکتار را اراضی آبی مطلق شامل می‌شود و افزون بر ۷۶ درصد اراضی استان را دیم شکل می‌دهد.

فتحی گفت: با توجه به کثرت اراضی دیم آذربایجان شرقی، طرح جهش تولید در این اراضی را از سال گذشته پیگیری و اجرا کردیم که با حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون به موفقیت‌های چشمگیر و مهمی در این زمینه دست یافته‌ایم.

وی بیان کرد: بر همین مبنا و با اجرای طرح جهش تولید، امسال به ازای هر هکتار اراضی دیم کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵۰ کیلوگرمی را شاهد بودیم که مجموع محصولات تولیدی ناشی از این طرح بیش از ۶۰ هزار تن بود.

فتحی یادآور شد: این در حالی است که برای تولید این میزان محصول کشاورزی به ۶۰ هزار هکتار اراضی نیاز داشتیم.

وی یکی از فواید مهم بهره‌وری در کشاورزی را خوداتکایی و خودکفایی بیان کرد که این موضوع در زمینه نهاده‌های دامی از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که اکنون در این رابطه نیاز به واردات ۸۰ درصدی هستیم که با بهره‌وری می‌توان این رقم را تا ۶۰ درصد کاهش داد.

در پایان این مراسم از هفت کشاورز نمونه کشوری و همچنین ۶۶ نفر از کشاورزان نمونه استانی در بخش‌های زراعت، باغبانی، آب و خاک، تشکل‌های مردمی، بازرگانی و صنایع تبدیلی، ترویج و آموزش، دام، طیور و زنبور عسل، شیلات آبزیان، منابع طبیعی و آبخیزداری با اهدای لوح قدردانی شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید