Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت آغاز چهل وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛

افتتاح و بهره‌برداری از گلخانه 7200 مترمربعی در روستای اربطان مرند

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک طرح گلخانه سبزی و صیفی با ظرفیت تولید سالانه 345 تن در سال در روستای اربطان مرند به بهره‌برداری رسید.

افتتاح و بهره‌برداری از گلخانه 7200 مترمربعی در روستای اربطان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، این طرح با حضور جبارعلی ذاکری معاون هماهنگی امور عمرانی، مرتضی موحدنیا مدیر‌کل امور شهری و شوراهای استانداری، معصومه پاشایی نماینده شهرستان مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، داود عباسی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند، اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، محمدباقر بی پروا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، اسماعیل الهیاری معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند به همراه همه اعضای شورای اداری و شورای تامین شهرستان، گلخانه هفت هزار و 200 مترمربعی سعید آذری در روستای اربطان شهرستان مرند افتتاح شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در آیین افتتاح این واحد تولیدی خاطرنشان کرد: این گلخانه با صرف اعتباری بالغ‌بر 130 میلیارد ریال که شامل 70 میلیارد ریال تسهیلات و 60 میلیارد ریال آورده شخصی احداث شده و برای 12 نفر اشتغال پایدار ایجاد شده است.

اسماعیل الهیاری افزود: تعداد 225 واحد گلخانه فعال به مساحت 37 هکتار در سطح شهرستان مرند وجود دارد که 360 نفر به طور مستقیم و 720 نفر به طور غیرمستقیم در این گلخانه‌ها اشتغال دارند.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی گلخانه‌های شهرستان شامل خیار، گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی، نشاء و ... است؛ که عمده تولید این واحد‌ها محصول خیار وگوجه‌فرنگی است.

الهیاری با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران در زمینه توسعه گلخانه‌ها در شهرستان مرند، ادامه داد: توسعه گلخانه‌های شهرستان مرند از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون 40 واحد و به مساحت کل 6.5 هکتار بوده است.

وی تاکید کرد: برای توسعه نهضت گلخانه‌ها در شهرستان بنا به دستور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، تاکنون هزار هکتار از اراضی مستعد برای احداث سایت‌های گلخانه‌ای در شهرستان شناسایی شده است که در دست بررسی، پیگیری و اخذ استعلام های لازم هستند.

الهیاری گفت: مهم‌ترین مزیت کشت‌های گلخانه‌ای افزایش راندمان مصرف آب است. در کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای راندمان مصرف آب تا 10 برابر افزایش می‌یابد در نتیجه میزان تولید نیز تا 10 برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: برخلاف آنچه در اذهان عمومی وجود دارد، امکان تولید محصول سالم و گواهی شده در گلخانه بیشتر است چون در یک محیط کنترل شده با مدیریت بهینه می‌توان با کمترین نهاده مصرفی محصولی با کیفیت بالا تولید کرد.

سالانه بیش از 10 هزار تن محصول سبزی و صیفی، در گلخانه‌های این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید