Iranian Agriculture News Agency

مزرعه تحقیقی بررسی تاثیر فسفات بر عملکرد گندم رقم پیشگام در شهرستان جلفا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از اجرای مزرعه تحقیقی بررسی تاثیر فسفات بر عملکرد گندم رقم پیشگام در این شهرستان خبر داد.

مزرعه تحقیقی بررسی تاثیر فسفات بر عملکرد گندم رقم پیشگام در شهرستان جلفا

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رضا عباسی با اشاره به اینکه عنصر فسفر در زراعت و رشد غلات و به ویژه محصولات دانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد از اجرای مزرعه تحقیقی به‌منظور بررسی تاثیر فسفات بر عملکرد، اجزای عملکرد و خصوصیات فیزیولوژیک گندم رقم پیشگام در شرایط یکسان آبیاری خبر داد.

وی توضیح داد: به این منظور قبل از کاشت مزرعه تحقیقی برای تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی قبل از اجرای آزمایش از خاک مزرعه نمونه گیری شد. سپس برای بررسی تاثیر فسفات در هر سه کرت (شاهد و تیمار 1 و 2) ۵۰ درصد فسفات به شکل پایه مصرف و ۲۵ درصد توصیه به شکل سرک در کود آبیاری مصرف با کود ۱۰-۵۲-۱۰ و در تیمار سوم محلول پاشی ۵ کیلوگرم در هکتار فسفر خالص برای حصول نتیجه انجام خواهد شد.

وی افزود: در آخر فصل برای تعیین تعداد سنبله، به‌طور تصادفی تعداد سنبله‌های موجود در واحد سطح برداشت و در هر کرت جداگانه شمارش و تعداد سنبله در مترمربع تعیین شد. برای تعیین تعداد دانه در سنبله اندازه گیری وزن هزار دانه، به طور تصادفی 10-13 سنبله از کل سنبله‌های برداشت شده جدا و دانه‌های آنها شمارش شد و میانگین آنها به‌عنوان میانگین وزن هزار دانه و تعداد دانه در سنبله در نظر گرفته خواهد شد.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از مزرعه تحقیقی فوق پس از خرمنکوبی اعلام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید