Iranian Agriculture News Agency

نوسانات اقلیمی موجب تشدید خشکسالی‌ها در آذربایجان شرقی می‌شود

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ششمین کاروان ترویج و بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در آذربایجان شرقی با محوریت هواشناسی کشاورزی، کم بارشی، افزایش دما و راهکارهای مقابله با آن هم‌زمان با سراسر کشور برگزار شد.

نوسانات اقلیمی موجب تشدید خشکسالی‌ها در آذربایجان شرقی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، آیت الله عبادپور در این مراسم گفت: ششمین کاروان ترویج و بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در ایستگاه‌های هواشناسی خسروشاه و میانه هم‌زمان با سراسر کشور برگزار و از شبکه ملی برکت نیز به‌صورت زنده پخش شد.

 هدف از برگزاری این کاروان ترویجی را اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت و جایگاه توصیه‌های هواشناسی در بخش کشاورزی و شیوه‌های استخراج، تجزیه و تحلیل و دستیابی به آنها، ارائه آخرین اطلاعات کاربردی در خصوص وضعیت بارندگی در سال زراعی جاری، ارائه آخرین توصیه‌های علمی و فنی برای مقابله با کم بارشی و افزایش دما و تبیین اهمیت توجه به بیمه محصولات کشاورزی برای افزایش تاب آوری در مقابل مخاطرات احتمالی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط باشد، یادآور شد: متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران باید از آب مراقبت کنند. استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری به شمار می‌رود.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال‌یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: برگزاری این کاروان ترویج فرصت مناسبی است تا با هم فکری در خصوص وضعیت موجود کشاورزی و تأثیر تغییرات آب و هوا بر آن تبادل نظر کنیم.

بهمن پاسبان اسلام با اشاره به ناپایدار بودن اقلیم در آذربایجان شرقی ادامه داد: اقلیم استان ناپایدار شده است اما تغییر پیدا نکرده است و کشاورزان و کارشناسان باید به این مسئله توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقلیم تغییر پیدا می‌کرد و این تغییرات پایدار بود باید نسبت به تغییر نوع محصولات و ارقام آنها اقدام می‌کردیم اما در حال حاضر اقلیم ناپایدار است و باید کشاورزی را با این ناپایداری‌ها و تغییرات در آب و هوا سازگار کنیم.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه با بارش‌هایی که در هفته اخیر در آذربایجان شرقی انجام شد به میانگین بارش کشور نزدیک شدیم.

یونس اکبرزاده افزود: استان آذربایجان شرقی جزء سه استان اول کشور در زمینه افزایش دما است و 3.4 درجه افزایش دما نسبت به حالت نرمال را شاهد هستیم که میزان افزایش دمای بسیار بالایی است و این تغییرات تأثیرات قابل توجهی در حوزه کشاورزی بر جای می‌گذارد.

وی ادامه داد: نوسانات اقلیمی باعث شده است که شدت خشکسالی‌ها در آذربایجان شرقی تشدید شود و این مسئله بر کشاورزی نیز تأثیرگذار بوده است.

بازدید از ایستگاه تحقیقات هواشناسی خسروشاه در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی پایان بخش ششمین کاروان ترویج و بهره‌وری در استان بود.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید