Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه 100 تن شیر شتر در اسکو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از تولید سالانه 100 تن شیر و فرآورده لبنی و 120 تن گوشت شتر در شهرستان اسکو خبر داد.

تولید سالانه 100 تن شیر شتر در اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ابوالفضل فرشبافیان گفت: اسکو با توجه به شرایط آب و هوایی موجود، تغییر اقلیم و بافت پوشش گیاهی منطقه، همچنین به علت پایین بودن بارندگی و نزولات آسمانی و سابقه و قدمت طولانی در عرصه پرورش و فرآوری لبنیات این حیوان ارزشمند و وسعت زیاد مراتع برای پرورش، از پتانسیل کافی برای طرح توسعه و سرمایه‌گذاری پرورش شتر بهره‌مند است.

وی افزود: با توجه به ارزش غذایی و دارویی بالای این نعمت الهی مانند گوشت، شیر، روغن، کرک شتر و ارزآوری، مقاومت بالا به کم آبی، عدم نیاز به جایگاه و مقاومت به بیماری آن غیرقابل انکار است و ارزش تولید و توجه به این حیوان را دو چندان می‌کند.

وی افزود: از هر نفر شتر در سال و در هر 11 ماه دوره شیرآوری حدوداً 700 کیلو شیر و 700 تا 800 کیلو گوشت لخم تهیه و تولید می‌شود که در صورت تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد و تعریف نژادهای برتر شیری و گوشتی تولید چند برابری و امکان صادرات مهیا می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو ادامه داد: نژادهای مورد پرورش در این شهرستان بیشتر نژاد لوک ادوانا (تک کوهان) و بوغور (دو کوهان) است که نژاد بوغور در کشور همسایه ترکیه خواهان زیادی نیز دارد. پرورش هر 10 نفر شتر می تواند باعث اشتغال یک بهره‌بردار به‌صورت مستقیم و دو نفر به‌صورت غیرمستقیم شود که از طریق فروش و تهیه و فرآوری محصولات لبنی، بافندگی محصولات از کرک شتر، عرضه گوشت و سایر مشاغل انجام می‌شود.

 فرشبافیان توضیح داد: متاسفانه در شهرستان اسکو صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و تولیدات جنبی آن وجود ندارد و تولید شهرستان به‌صورت فله‌ای و یا به‌صورت بسته‌بندی نامتعارف به فروش می‌رسد، اما امید است در آینده نزدیک دیگر شاهد فروش به‌صورت فله‌ای نباشیم و بدین طریق ارزش افزوده محصول تولیدی نیز افزایش یابد.

شهرستان اسکو از قطب‌های تولید و پرورش گوشت و لبنیات شتر در استان آذربایجان شرقی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید