Iranian Agriculture News Agency

صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: حدود ۱۳ هزار تن انواع گیاهان دارویی در این استان تولید می‌شود.

صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در دومین نشست تخصصی کارگروه ساماندهی سوغات ملی ایران در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با حضور معاونین و مدیران این وزارت برگزار شده بود، بیان کرد: در آذربایجان شرقی ۴۰ نوع گیاه دارویی تولید می‌شود که از جمله محصولات شاخص بالنگوی شهری است که قدمت طولانی دارد.

وی ادامه داد: زیره سیاه، زیره سبز، سیاه دانه، آویشن، سماق که زیستگاه طبیعی آن در شمال استان، شهرستان هوراند است و در حال اهلی شدن و تولید اقتصادی است، از دیگر محصولات شاخص است.

کرامتی گفت: در آذربایجان شرقی در خصوص تولید گل محمدی و صنایع جانبی آن یعنی تولید متابولیت‌های ثانویه پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است.

وی افزود: به خاطر مسائل و مشکلات خشک‌سالی، تولید محصولاتی با نیاز آبی پایین مثل پسته در اولویت قرار دارد.

وی گفت: تولید پسته در آذربایجان شرقی در حال گسترش است و همه مطالعات لازم و بحث‌های اقلیمی که گیاه باید داشته باشد انجام شده است. همچنین تولید زعفران به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی توضیح داد: در کشور گیاهان دارویی نظام و ساختار خوبی ندارد. عمدتا خام فروش هستیم و توجه جدی نشده است. گیاهان دارویی محصولات بسیار ارزشمندی هستند که هم برای سلامت جامعه و هم تولید مواد اولیه برای پروسس دارو‌های صنعتی استفاده می‌شود.

 

کرامتی افزود: آذربایجان شرقی علاوه بر گیاهان دارویی در خشکبار نیز استانی سرآمد است و بزرگترین صادرکننده خشکبار کشور نیز محسوب می‌شود. ۷۰ درصد کشمش کشور را آذربایجان شرقی صادر می‌کند. بیش از ۶۰ هزار تن صادرات نخودچی و نخود آجیلی وجود دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و کار‌هایی برای برندسازی این محصول در حال انجام است. 

وی ادامه داد: در خصوص تولید انواع شیرینی جات، صنایع تبدیلی، غذا دارو‌ها و ... نیز فعالیت‌های زیادی وجود دارد که با شناساندن این ظرفیت‌ها می‌توانیم در خصوص استانداردسازی، رونق تولید و برندسازی و ... قدم برداریم.

کرامتی گفت: بسیاری از صنایع دستی استان که توسط بانوان عضو صندوق‌های خرد زنان تولید می‌شود در حال فراموشی است. مثلا ممقان دوزی صنعتی قدیمی است که توسط تعداد محدودی هنرمند تولید می‌شود و با معرفی و حمایت از تولید کنندگان، تولید این محصولات رونق بیشتری می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید