Iranian Agriculture News Agency

ریشه تمام مشکلات در بخش کشاورزی عدم بهره‌وری است

قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ریشه تمام مشکلات در بخش کشاورزی عدم بهره‌وری است.

ریشه تمام مشکلات در بخش کشاورزی عدم بهره‌وری است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، کاظم خاوازی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز که با حضور محمد خالدی مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و جمعی از فعالان و مدیران تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه کشاورزی برگزار می‌شد، گفت: بخش کشاورزی حوزه بسیار حساسی است و کوچک‌ترین افزایش یا کاهش قیمت و کمبود یا زیاد بود محصول در این حوزه به سایر حوزه‌ها منتقل می‌شود حوزه کشاورزی همانند یک موجود زنده عمل می‌کند و هر تغییری در یک بخش کشاورزی، سایر بخش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کشاورزی ذاتا متاثر از شرایط طبیعی و اقلیمی است و این ویژگی‌باعث برخی مشکلات برای این حوزه است، اما وقتی عوامل انسانی نیز مشکلات حوزه کشاورزی را دو چندان می‌کند.

قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی علت اصلی وضعیت فعلی حوزه کشاورزی را قطع ارتباط بخش دولتی و خصوصی دانست و ادامه داد: این قطع ارتباط باعث شده است که سرمایه گذاری و تخصیص‌ها در بخش‌های دیگری که در اولویت نیست انجام شود.

وی یکی از مشکلات اساسی در این حوزه را نسخه‌نویسی سایر دستگاه‌ها برای بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این بخش خلأ آمایش علمی مبتنی بر داده و سیاست‌گذاری صحیح، محسوس است.

خاوازی با تاکید بر ضرورت افزایش تولید و بهره‌وری در حوزه کشاورزی گفت: برای رفع مشکلات کشاورزی باید برخی تصمیمات در سطح حاکمیت گرفته شود چرا که برخی تصمیمات وزارت خانه‌های مختلف از قبیل صنعت و معدن، نیرو، خارجه و ... بر حوزه کشاورزی تاثیرگذار است.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی، ریشه تمام مشکلات در بخش کشاورزی را عدم بهره‌وری دانست و پیشنهاد کرد: بخش خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی با تعیین چند اولویت اصلی و ارائه آن به وزارت جهاد کشاورزی، خواسته‌های خود را مطالبه کند.

خاوازی گفت: بحث نهاده‌های دامی در حال حاضر فشار سنگینی به دولت تحمیل کرده و دولت اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکلات موجود در این زمینه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید