Iranian Agriculture News Agency

استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از استقبال بی نظیر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد.

استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز که با حضور کاظم خاوازی قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و محمد خالدی مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان و مدیران انجمن‌های حوزه کشاورزی برگزار می شد، گفت: با آغاز به کار هیات جدید نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، بخش کشاورزی در این اتاق نمود بیشتری پیدا کرده و در حل مسائل صادرات، تولید محصولات کشاورزی و جذب سرمایه‌گذاران به حوزه کشاورزی تلاش زیادی کرده است که باید قدردانی کنم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از اقدامات شاخص انجام شده در سال‌های اخیر بوده که خصوصا برای آذربایجان شرقی که از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آن ۸۰۰ هزار هکتار دیمزار است، یک طرح فوق العاده محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها علی‌رغم همه بلایای طبیعی، ۱۵۰ کیلو افزایش تولید در هر هکتار از دیمزارهای استان داشتیم که مجموعا موجب افزایش ۶۰ هزار تنی تولید در استان شد و باید بدانید برای برداشت این میزان در وضعیت معمول باید ۶۰ هزار هکتار اراضی را زیر کشت می‌بردیم.

فتحی از رشد زیرساخت‌های استان در حوزه شبکه‌های آبیاری فرعی خبر داد و افزود: از ابتدای تاسیس وزارت کشاورزی ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شبکه‌های فرعی آبیاری مجهز شده بود، اما در چند سال اخیر از محل اعتبارات طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور توانستیم ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان را به شبکه‌های آبیاری فرعی مجهز کنیم.

وی از استقبال بی نظیر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی خبر داد و افزود: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم پشتیبانی تسهیلاتی لازم را از سرمایه‌گذاران استان انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محدود کردن پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به میزان اشتغال‌زایی طرح و پروژه‌ها را در خصوص حوزه کشاورزی برآورد نادرستی دانست و گفت: در اختصاص تسهیلات به حوزه کشاورزی باید به این مسئله توجه شود که در این حوزه با انجام کار کمتر، تولید بیشتری داریم.

فتحی موازی کاری دستگاه‌های دولتی را دلیل طولانی شدن روند ترخیص اقلام حوزه کشاورزی از گمرک دانست و گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف با دستورالعمل‌ها و استانداردهای گوناگون بر روند واردات کالاهای مرتبط با حوزه کشاورزی نظارت می‌کند و این موازی کارها سبب طولانی شدن روند ترخیص کالاهای این حوزه می‌شود.

وی ادامه داد: باید دستورالعمل‌های این حوزه و نظارتی که انجام می‌شود در جلسات مشترک بین دستگاهی یکسان شود تا روند ترخیص به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسد.

وی بر لزوم توجه ویژه در زمینه تخصیص تسهیلات به فعالان حوزه دام و طیور تاکید کرد و گفت: فعالان این حوزه انتظار دارند حداقل ۲۰ درصد از میزانی که به‌صورت یارانه از این حوزه خارج شده است، به‌صورت تسهیلات به حوزه دام و طیور اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی احیا دامداری‌های سنتی در روستاها را از برنامه‌های موثر در تامین گوشت قرمز دانست و گفت: برای احیا این دامداری‌ها باید حمایت لازم در قالب اعطا تسهیلات انجام شود.

فتحی عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی را نامناسب توصیف کرد و گفت: در سال گذشته کشاورزان آذربایجان شرقی با مخاطرات طبیعی مختلفی روبرو و خسارت زیادی متحمل شدند و کمترین توقع آنها این است که خسارتشان به میزان صحیح برآورد و به موقع پرداخت شود، اما بدعهدی‌هایی که این صندوق انجام داده است باعث شده تا کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات خود دلسرد شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید