Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه زراعت چوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زراعت چوب حوزه‌ای سودآور برای بخش خصوصی است و سرما‌ه گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کنند.

جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه زراعت چوب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه ستاد زراعت چوب آذربایجان شرقی گفت: با توجه به نیازی که در گذشته نیز به چوب وجود داشت، عده‌ای به زراعت چوب مشغول بودند و امروز نیز عده‌ای برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب به فعالیت در حوزه تولید آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از جنگل‌ها، به زراعت چوب توجه ویژه‌ای دارد تا از این راه جایگزینی برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب معرفی کند و در قالب‌های مختلف از قبیل توزیع نهال رایگان، از آن حمایت کرده و در نقاط مختلف استان نیز طرح‌هایی در این خصوص اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توضیح داد: برنامه وزیر جهاد کشاورزی این است که برای اجرای هر طرحی که در وزارت انجام می‌شود، یک مجری تعیین شود؛ در مدتی که تصدی ریاست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان را بر عهده داشتند، موفقیت این طرح را تجربه کرده‌ و در همین راستا نیز یک ابلاغ به‌عنوان مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور برای ریاست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی صادر کرده‌ است. در همین راستا کمیته برنامه‌ریزی و کمیته اجرایی در هر استان ایجاد شده و راه‌اندازی ستاد زراعت چوب به همین دلیل است.

فتحی گفت: در بخش کشاورزی به این باور رسیدیم که باید از اجرای الگویی و آزمایشی خارج شویم و اجازه دهیم که بهره‌برداران مستقیما به فعالیت بپردازند و این مسئله تنها به یک نگاه تسهیلات محور نیاز دارد که در قالب کمک‌های فنی و اعتباری انجام شود.

وی ترویج بیمه در زراعت چوب را نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و روابط عمومی باید نسبت به اطلاع رسانی و آموزش در این حوزه به‌صورت جدی اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در استان 114 هزار هکتار مستعد زراعت چوب است که از این میزان 40 هزار هکتار مستثنیات و 74 هزار هکتار نیز اراضی ملی است.

وی بیان کرد: ما باید میزان نیاز به چوب در استان را احصا و براساس این نیازمندی، میزان کشت چوب را مشخص و باید برنامه کشوری ابلاغ شده را با توجه به شرایط استانی تدوین کنیم. برنامه کشوری که در این حوزه برای پنج سال آینده در نظر گرفته شده، کشت چوب در سطحی نزدیک به یک میلیون هکتار است که 600 هزار هکتار آن در استان خوزستان بوده و مابقی آن برای استان‌های دیگر خواهد بود.

فتحی اضافه کرد: مراکز تحقیقاتی نیز باید در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند و مشخص کنند که از کدام نهال و روش تکثیر استفاده شود تا عملکرد بهتری در این زمینه انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شرایط را برای حضور بخش خصوصی مهیا کنیم، زراعت چوب حوزه‌ای است که درآمدزایی بسیار قابل توجهی دارد.

وی هدف از تشکیل این کمیته را کاهش میزان مصرف آب در اجرای طرح زراعت چوب دانست و گفت: کاهش استفاده از منابع مختلف و کوتاه کردن زمان برداشت در مقابل افزایش بهره‌وری می‌تواند زراعت چوب را برای سرمایه‌گذاران نیز دارای جذابیت کند و این امکان را مهیا کند تا از طریق بخش خصوصی طرح را پیش ببریم.

وی بیان کرد: با عنایت بر اینکه توسط وزیر جهادکشاورزی برای زراعت چوب مجری تعریف شده و در استان‌ها نیز کمیته برنامه‌ریزی با مسئولیت جهادکشاورزی پیش‌بینی شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: اولین جلسه کمیته استانی زراعت چوب با حضور اعضا کمیته تشکیل شد تا وضعیت زراعت چوب در استان و اقدامات انجام شده در گذشته تشریح شود و مقرر شد در قالب کمک‌های فنی واعتباری پشتیبانی‌های تسهیلاتی از این نوع زراعت با شناسایی محل‌های مستعد در راستای تامین مواد اولیه صنعت چوب و با هدف صیانت از جنگل‌ها و ایجاد ارزش افزوده انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بر لزوم ترسیم نقشه نهال کاری مختص استان آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: باید نقشه‌ای در این زمینه ترسیم شود تا مشخص شود نهال کاری باید در کدام مناطق استان انجام گیرد.

حیدر فتح زاده ادامه داد: ما آمادگی داریم تا در زمینه تأمین اعتبار مورد نیاز برای زراعت چوب همکاری لازم را داشته باشیم. می‌توانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران نیز در این حوزه استفاده کنیم و اراضی در بخش‌های مختلف نیز وجود دارد که می‌توان برای این منظور استفاده کرد و در هر حوزه‌ای که نیاز به تأمین اعتبار داشته باشید برای انجام آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: کمیته برنامه‌ریزی طرح توسعه زراعت استان از 12 عضو تشکیل شده که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛ رئیس این کمیته و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان نایب رئیس است.

نادر نقیلی در خصوص وظایف این کمیته گفت: شناسایی و معرفی عرصه‌ها و ظرفیت‌های مناسب و بلااستفاده برای اجرای طرح زراعت چوب در استان، پیش‌بینی اعتبارات، تسهیلات و منابع اعتباری مورد نیاز (ملی و استانی)، پیش‌بینی تعداد نهال مورد نیاز برای اجرای طرح و برنامه‌ریزی برای تولید یا تامین نهال، تسهیل برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت صنایع مرتبط در طرح زراعت چوب و دریافت و بررسی درخواست‌های متقاضیان اجرای طرح زراعت چوب و هدایت آنها برای اجرای طرح با همکاری سایر دستگاه‌ها بخشی از وظایف این کمیته است.

وی افزود: هدایت طرح با رویکرد حفظ امنیت غذایی و امنیت زیستی برای افزایش تولید مواد اولیه چوبی در استان، بررسی ضوابط و مقررات مربوط به اجرای طرح زراعت چوب و در صورت نیاز پیشنهاد برای اصلاح و یا تکمیل آنها، تدوین و معرفی برنامه‌های ترویجی و آموزشی بهره‌برداران و مجریان طرح زراعت چوب، احصا نیازهای تحقیقاتی مرتبط با طرح زراعت چوب با همکاری موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، برنامه‌ریزی برای ایجاد و تقویت تعاونی‌های زارعین و تولیدکنندگان چوب، جمع‌بندی عملکرد اجرایی طرح، تحلیل نقاط ضعف و قوت اجرای طرح در استان از دیگر وظایف این کمیته است که در دیگر جلسات پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید