Iranian Agriculture News Agency

مدیریت مصرف آب ضرورت انکارناپذیر بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی، گفت: استفاده بهینه از آب کشاورزی یک ضرورت انکار ناپذیر بوده که توجه به تنوع اقلیم در مدیریت منابع آبی را می‌طلبد.

مدیریت مصرف آب ضرورت انکارناپذیر بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در حاشیه بازدید از کارگاه یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کنتور حجمی چاه‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: خوشبختانه این شرکت طراحی و ساخت کنتورهای حجمی برای آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی را انجام داده و در سطح کشور مشغول ارائه خدمات هستند. از منظر قیمت و کیفیت نیز از مشابه خارجی مقرون‌به‌صرفه‌‌تر و باکیفیت‌تر است.

وی با بیان اینکه امروزه استفاده بهینه از آب در امر کشاورزی یک ضرورت است، ادامه داد: امیدواریم در هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای استان و بهره‌برداران عزیز با تجهیز محل‌های برداشت آب به کنتورهای حجمی ضمن اجرای یک ماده قانونی که وزارت نیرو را مکلف به این امر کرده از منابع آبی به‌صورت بهینه استفاده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، با بیان اینکه استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اصلاح روش‌های قدیمی برای پیشگیری از کمبود آب، ضروری است، ادامه داد: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روش‌های سنتی، اصلاح و بهسازی کانال‌های آبیاری، احیای قنوات و لوله‌گذاری در انهار به‌صورت سنتی و مکانیزه تا محل مصرف آب، می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه بخش باشد.

وی بیان کرد: کشور ما ایران و استان آذربایجان شرقی در منطقه خشک و نیمه خشک جهان با میزان بارندگی متوسط 250 میلی‌متر در سال که یک سوم متوسط بارندگی جهان است قرار دارد.

وی ادامه داد: رشد جمعیت و نیاز برای تامین غذا و افزایش تولیدات محصولات کشاورزی باعث شده که برای جلوگیری از هدر رفت آب از روش‌های مدرن با راندمان بالا استفاده کنیم، زیرا که استفاده بهینه از آب موجود کاملاً ضروری است و باید از حداقل آب حداکثر بهره‌برداری لازم شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید