Iranian Agriculture News Agency

قلع و قمع 110 سازه غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از قلع و قمع 110 سازه غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

قلع و قمع 110 سازه غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری بیان کرد: در راستای اجرای مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد 110 مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان مرند بر مبنای احکام قطعی و دستور قضایی قلع‌وقمع شده است.

وی افزود: از این تعداد تعداد 77 مورد در راستای تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی و تعداد 33 مورد در راستای تبصره دو ماده 3 با دستور دادستان شهرستان مرند توسط اکیپ‌های پیشگیری و برخورد با مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز تخریب‌شده است.

وی گفت: در راستای اجرای قانون با هرگونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خارج از حریم شهرها و طرح‌های هادی روستایی برخورد قاطع می‌شود.

الهیاری خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تعداد 115 مورد اخطاریه توقف عملیات صادر و تعداد 221 فقره تشکیل پرونده شده که در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

وی با تأکید بر اینکه همشهریان مراقب باشند که در دام زمین‌خواران و سودجویان اسیر نشوند، توضیح داد: شهروندان هرگونه تخلف و تغییر کاربری‌های غیرمجاز را در این زمینه می‌توانند از طریق تلفن گویای ۱۳۱ و تماس با مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ گزارش دهند که این موارد در اسرع وقت توسط یگان‌های حفاظت امور اراضی بررسی خواهد شد.

معاون رئیس سازمان و مدیرجهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: در سال گذشته 56 مورد قلع‌وقمع انجام شده که از این تعداد  28 مورد در راستای تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی و تعداد 28 مورد دیگر نیز در راستای تبصره دو ماده سه با صدور دستور دادستان شهرستان مرند توسط اکیپ‌های پیشگیری و برخورد با مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز تخریب‌شده است.

الهیاری بیان کرد: تا به امروز خوشبختانه با همکاری و مساعدت خوب دادستان، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی، سیاسی و امنیتی شهرستان در شناسایی ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدامات خوب و مؤثری در اجرای قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز انجام شده و این جدیت در راستای پدیده زمین‌خواری و همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات و برخورد ادامه خواهد داشت.

وی توضیح داد: اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌های خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها از سال ۱۳۷۴ و اصلاحیه بعدی آن در سال ۱۳۸۵ جزو شرح وظایف محوله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و مدیریت‌های امور اراضی استان‌ها نهاده شده است. بر اساس ماده یک این قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

الهیاری افزود: تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی و گسترش آن در سال‌های اخیر ناشی از تفکیک، قطعه‌بندی و خرد شدن غیرقانونی اراضی کشاورزی توسط مالکین اصلی و فروش قطعات خرد به غیر کشاورزان، افراد سودجو و فرصت‌طلب برای ساخت ساز و احداث باغ ویلاهای غیرقانونی و... در حریم و حاشیه شهرها  و روستاها است.

وی بابیان اینکه تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی یکی از چالش‌های فعلی جامعه و تهدیدی برای اراضی کشاورزی به‌عنوان یکی از منابع پایه تولید مواد غذایی  محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا پس از تشکیل سامانه ۱۳۱ ارتباطات مردمی در سال ۹۴ و همچنین متعاقب آن تشکیل فرماندهی یگان حفاظت  اراضی کشاورزی در سال ۹۸، باوجود وسعت و پراکندگی و امکانات و تجهیزات لازم و نیروی انسانی کافی، اقدامات حفاظتی نسبت به سال‌های قبل از تشکیل یگان حفاظت، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار شده و به‌صورت مستمر و مرتب توسط یگان‌های گشت حفاظت، اراضی کشاورزی به‌منظور  شناسایی و  برخورد با متخلفین و ساخت‌وسازهای غیرمجاز مورد پایش روزانه قرار می‌گیرند.

الهیاری گفت: از مالکان اراضی کشاورزی و کشاورزان و مردم فهیم و عزیز شهرستان خواستاریم که از هرگونه قطعه‌بندی، خرد شدن، فروش و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی این نعمت خدادادی به‌عنوان منبع تأمین امنیت غذایی جامعه امروز و فردا اکیداً خودداری کنند، چراکه تبعات حقوقی ناشی از عدم تمکین به قانون منجر به تخریب و حیف‌ومیل اموال مردم و صرف هزینه‌های بیت‌المال را به دنبال دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید