Iranian Agriculture News Agency

کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان مرند توسعه می‌یابد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد.

کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان مرند توسعه می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری بیان کرد: در راستای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در سال جاری این مدیریت اقدام به صدور 16 مورد پروانه تاسیس گلخانه به مساحت 12 هکتار کرده است که 52 فقره پرونده تسهیلاتی به مساحت 15 هکتار به مبلغ 147 میلیارد تومان برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده است که از تعداد فوق، 6 فقره پرونده به مبلغ 11 میلیارد تومان به تصویب بانک رسیده و از این تعداد چهار فقره به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گلخانه‌های فعال در این شهرستان 224 واحد به مساحت 36 هکتار است که از این سطح، 23 هکتار در بخش یامچی بوده و در سال جاری توسعه گلخانه‌ها در سطح یک و نیم هکتار عنوان می‌شود.

الهیاری افزود: پیش‌بینی می‌شود سطح کشت‌های گلخانه‌ای در این شهرستان تا پایان سال زراعی 1402 به 38 هکتار برسد.

وی توضیح داد: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در شهرستان مرند از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه وقتی گلخانه داران در یک شهرک تجمیع شوند خدمات رسانی در جهت توسعه کسب وکار و تولید محصولات گلخانه‌ای آسان‌تر خواهد بود، همچنین هزینه‌های خدماتی برای دولت و هزینه تمام شده برای تولیدکننده نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین این شهرستان بیش از هزار هکتار گلخانه در قالب شهرک‌های کشاورزی نیز در دست اقدام دارد تا به سرمایه‌گذاران و متقاضیان واگذار شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند یکی از برنامه‌های مهم بخش کشاورزی را بهره‌برداری مناسب از آب دانست و گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این شهرستان با توجه به استفاده بهینه از آب بیش از پیش ضرورت دارد.

الهیاری بیان کرد: احداث واحدهای گلخانه‌ای در مقیاس‌های مختلف، صرف نظر از مزایایی که در افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب دارد؛ می‌تواند زمینه ساز تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و درآمد بیشتر برای مردم باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در پایان سخنان خود به مشکلات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در کشت گلخانه‌ای هزینه بر بودن راه‌اندازی اولیه و ساخت و تکمیل سازه و تجهیزات آن است که دولت در راستای حمایت از بهره‌برداران بخش کشت گلخانه‌ای تسهیلاتی از محل تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید