Iranian Agriculture News Agency

نوسازی ناوگان برداشت محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ناوگان برداشت آذربایجان شرقی با اضافه شدن 187 دستگاه کمباین نوسازی شد.

نوسازی ناوگان برداشت محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در برنامه تراز شبکه سهند که با موضوع کشت قراردادی و با حضور مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شد، گفت: کشت قراردادی از سال گذشته در استان شروع شد و علیرغم اینکه با تأخیر و پس از شروع فصل کشت ابلاغ شد اما 22 هزار هکتار تحت کشت قراردادی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری برای بیش از 47 هزار هکتار عقد قرارداد انجام شده است و با سرعت نیز این روند ادامه دارد. در سطح کشور از نظر میزان سطح تعهدی که برای ما در نظر گرفته شده است در جایگاه سوم هستیم و از نظر سطح انعقاد قرارداد نیز در حال حاضر در جایگاه سوم قرار داریم و فقط استان‌های فارس و خوزستان میزان بیشتری از اراضی کشاورزی را عقد قرارداد کرده‌اند که این دو استان تعهد بیشتری نسبت به آذربایجان شرقی دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توضیح داد: در حال حاضر در مراحل اولیه کشت قراردادی هستیم و هدف ما این است که همه محصولات را تحت پوشش کشت قراردادی، قرار دهیم؛ اما در مراحل اولیه تمرکز ما بر محصولاتی مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی است که در قالب خرید تضمینی قرار می‌گیرند، خریدار آن اداره کل غله و خدمات بازرگانی است و با نظارت دولت انجام می‌شود.

کرامتی بیان کرد: کشاورزی قراردادی موضوع جدیدی نیست و اجرای آن قبلاً هم اتفاق افتاده است. کشت چغندرقند در قالب کشت قراردادی و مدل کاملاً مشخص و موفقی نیز دارد و تا امروز نه موردی از عدم فروش محصولات چغندرکاران وجود داشته است و نه کارخانه‌ای بوده که از خرید محصولات امتناع کند چرا که مقدمات آن از ابتدا به خوبی فراهم شده است.

کرامتی افزود: کارخانه برای تأمین خوراک مورد نظر خود با توجه به متوسط تولیدی که دارد بعد از عقد قرارداد سطح مورد نظر خود را انتخاب می‌کند، بهترین بذور مورد استفاده را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و با یک قرارداد همه جانبه تمام جزئیات مورد نظر کشاورز از جمله تأمین نهاده‌های مختلف و مبارزه با آفات و ... را پوشش می‌دهد. در زمان برداشت نیز ادوات برداشت در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و کشاورز دغدغه‌ای برای فروش محصولاتش ندارد و می‌تواند حتی درآمد خود را تخمین بزند.

وی خاطرنشان کرد: این مدل در کشت توتون، پنبه و گوجه‌فرنگی در حال انجام است و مطالعات خوبی در این خصوص انجام شده که نشان می‌دهد کشاورزی قراردادی موجب 56 درصد افزایش عملکرد و 11 درصد کاهش مصرف آب خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در مدلی که اکنون در کشاورزی قراردادی انجام می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت مستقیم با کشاورز در تماس خواهد بود و کشاورز باید نرم افزار کاربردی سامانه کشت قراردادی را روی تلفن همراه خود نصب کند، اطلاعات هویتی خود را وارد سامانه کند و براساس پهنه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند وارد مراحل انعقاد قرارداد شود.

کرامتی اضافه کرد: واسطه‌ها نیز می‌توانند در کشت قراردادی به‌عنوان پشتیبان حضور  داشته باشند و با امضای قرارداد با کشاورزان، نهاده‌های آنها را تامین کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: بخشی از این طرح اعطاء تسهیلات چهار درصد برای خرید ادوات کشاورزی است که در سال زراعی 1403-1402 به میزان 114 میلیارد تومان تعهد ما در این حوزه است که برای دریافت 700 دستگاه متقاضیان را معرفی کردیم و متقاضیان 800 دستگاه دیگر را نیز معرفی خواهیم کرد که عمدتاً ادوات مناسب برای کشاورزی حفاظتی و کشت دیم است و از این طریق از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص ناوگان برداشت استان، گفت: استثنائاً در سال جاری ما 25 دستگاه کمباین جذب خواهیم کرد و با هماهنگی‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی، بانک‌های عامل و کمباین سازی و با پیگیری‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی موفق شدیم 187 دستگاه کمباین برای استان جذب کنیم تا اقدام به نوسازی ناوگان برداشت استان کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ما می‌توانیم کشاورزی قراردادی را در اراضی آبی نیز رواج دهیم به شرط اینکه الزامات آن را فراهم کنیم و سرمایه‌گذار آن، صنایع تبدیلی که محصولات مربوطه را استفاده می‌کند آماده باشند تا شرایط حقوقی خاص آن نیز بین تولیدکننده و خریدار منعقد شود و حمایت‌های لازم نیز از طرف دولت انجام شود.

کرامتی گفت: در الگوی کشت ابلاغی برای سال جاری 408 هزار هکتار گندم، 58 هزار هکتار گندم آبی تعریف‌شده است و پیش‌بینی ما این است که 669 هزار تن تولید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سال گذشته براساس تجاربی که داشتیم تولید گندم در آذربایجان شرقی بیش از 540 هزار تن تخمین زده می شود. ما سالانه بیش از 80 هزار تن کشت بذر داریم که از این میزان 24 هزار تن بذر اصلاح شده خرید می‌کنیم، حدود 80 هزار تن خودمصرفی است و صنف و صنعت نیز از مابقی گندمی که در قالب خرید تضمینی قرار نگرفته است، خرید می‌کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی نیز از خرید تضمینی بیش از 460 هزار تن گندم در این استان در سال جاری خبر داد و گفت: با این میزان خرید تضمینی می‌توان گفت آنچه برای مصرف یک سال استان نیاز داشتیم را خرید کردیم. البته برخی از کارخانجات و صنوف نیز به‌صورت توافقی اقدام به خرید گندم کردند که این میزان خرید گندم با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی که قبل از پایان سال گذشته وجود داشت، عملکرد بسیار مناسبی است.

علیرضا شاهدی گفت: در کشت قراردادی برنامه‌ریزی دولت بر این بود که بخش خصوصی به‌صورت کامل در این حوزه وارد شود اما به دلیل واهمه‌ای که بخش خصوصی داشت، دولت به اداره کل غله و خدمات بازرگانی ابلاغ کرد و به مرور که مقدمات آن مهیا شد، به سمت بخش خصوصی سوق داده خواهد شد و دولت تنها وظیفه راهبری و نظارت را بر عهده خواهد گرفت.

حجم ویدیو: 46.41M | مدت زمان ویدیو: 00:07:19
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید