Iranian Agriculture News Agency

لزوم تبیین و توجیه کشاورزان برای اجرای کشت قراردادی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی صاحبان اصلی طرح کشت قراردادی هستند و برای اجرای بهتر آن باید تبیین و توجیه کشاورزان را به‌‌صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

لزوم تبیین و توجیه کشاورزان برای اجرای کشت قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علیرضا شاهدی در همایش کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، معاونان، مدیران سازمان‌های تابعه، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های آذربایجان شرقی و کارشناسان این استان در مجتمع شهید کسائی این سازمان برگزار شد، گفت‌: اداره غله و خدمات بازرگانی به‌عنوان یکی از مجریان دولتی طرح کشت قراردادی انتخاب شده است و در کنار آن تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام نیز از دیگر مجریان این طرح هستند.

وی افزود: سال گذشته اجرای این طرح محدود به گندم آبی بود ولی در سال جاری، گندم دیم، جو و دانه‌های روغنی نیز به طرح کشت قراردادی اضافه شده است. دولت برنامه‌ریزی کرده است تا در زمینه کشت این محصولات تسهیلگری کند و شرکت غله و خدمات بازرگانی نیز به‌عنوان بازوان دولت این طرح را پیش می‌برد تا دولت به هدفی که برای آن برنامه‌ریزی کرده است برسد.

شاهدی اجرای طرح کشت قراردادی را نیازمند تبیین، روشنگری و توجیه کشاورزان دانست و گفت: نباید اقدامی انجام شود که اعتماد کشاورزان در زمینه کشت قراردادی خدشه دار شود و کاستی‌هایی که در سال قبل در این طرح وجود داشت باید به طور کامل رفع شود. این طرح کمک شایانی به کشاورزی می‌کند که اراضی کشاورزی کوچکی دارند.

 وی بخش خصوصی را صاحبان اصلی طرح کشت قراردادی دانست و گفت: در سال‌های آتی طرح کشت قراردادی تکامل پیدا خواهد کرد و به طور کامل به صاحبان آن که مردم هستند، واگذار خواهد شد و مجری گری دولت در حال حاضر تنها برای این است که به‌صورت موقت این طرح اجرا شود و زمینه انتقال به مردم فراهم شود. البته در آینده نیز ما در کنار بخش خصوصی خواهیم بود.

شاهدی سیلوداران و صاحبان کارخانه‌های آرد استان را از بخش‌های مهم این طرح دانست و گفت: فعالان این حوزه باید برای انعقاد قرارداد پیش‌قدم شوند و زمینه فعالیت این اصناف باید در کشت قراردادی فراهم شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید