Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۱۱ درصدی مصرف آب با کشت قراردادی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی در سال زراعی 1403-1402، به میزان 595 هزار و 300 هکتار محصولات زراعی غلات شامل گندم و جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا را زیر کشت قراردادی خواهد برد.

کاهش ۱۱ درصدی مصرف آب با کشت قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در همایش سراسری کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی در تبریز، گفت: در استان آذربایجان شرقی  گندم آبی و دیم به میزان 466 هزار هکتار، جو دیم به میزان 120 هزار هکتار، کلزا آبی و دیم به میزان پنج هزار و 500 هکتار، گلرنگ آبی و دیم به میزان دو هزار و 800 هکتار و کاملینا دیم به میزان یک هکتار در قالب کشت قراردادی زیر کشت خواهد رفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اهمیت و جایگاه کشت قراردادی در کشاورزی عصر حاضر، بیان کرد: استان از نظر وسعت و هدف کشت قراردادی با ۵۹۵ هزار هکتار پس از خوزستان و کردستان در رتبه سوم است اما از نظر اجرا و تحقق با ۳۵.۸۷ هزار هکتار در رتبه شانزدهم قرار گرفته است.

کرامتی ادامه داد: بازار محصولات کشاورزی متغیر و شکننده است از این رو این طرح باید در اولویت بخش کشاورزی قرار داده شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۵۴ درصد از محصولات کشاورزی در آمریکا، از طریق کشت قراردادی تامین می‌شود، گفت: در این طرح به این دلیل که خریدار و تامین مالی آن بر عهده بخش خصوصی است؛ تولیدکننده مطمئن است که محصول تولیدی، روی دستش نخواهد ماند.

کرامتی ادامه داد: کشاورز در این طرح، برنامه کاری خود را برای سال زراعی می‌داند و با آگاهی کامل از بازار مصرف، اقدام به کشت می‌کند ضمن اینکه امنیت غذایی جامعه به خطر نمی‌افتد و دولت به‌عنوان ناظر، در تنظیم بازار محصولات کشاورزی با مشکل مواجه نمی‌شود.

وی به نتایج یک تحقیق در حوزه کشت قراردادی اشاره کرد و گفت: با استناد به این تحقیق، در مزارعی که کشت قراردادی انجام دشده میزان برداشت محصول ۵۶ درصد بیشتر شده و مصرف آب نیز ۱۱ درصد کاهش یافته است که با توجه به نیاز کشور به محصولات پربازده و همچنین بحران کم آبی، این نوع کشت بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کشت قراردادی به کشاورزان کمک می‌کند، فشار بر سیستم دولتی را کاهش می‌دهد و مشکل کمبود یا فراوانی محصولات کشاورزی را از بین می‌برد. ضمن اینکه قدرت نظارتی دولت بیشتر می‌شود و این اهمیت این نوع کشت را نشان می‌دهد از این رو این طرح باید نهادینه شود.

کرامتی گفت: در حال حاضر کشت قراردادی در سه محصول گندم، جو و دانه‌های روغنی در استان در حال اجرا است و برای توسعه تعداد محصولات تحت این نوع کشت برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: پایداری تولید محصولات کشاورزی، تامین امنیت غذایی جامعه و تضمین خرید محصولات کشاورزی بهره‌برداران، اهداف دولت از اجرای طرح کشاورزی قراردادی است.

کرامتی به مزایا و مشوق‌های طرح کشاورزی قراردادی برای کشاورزان اشاره کرد و توضیح داد: استفاده از تخفیف 20 درصدی در بیمه محصولات کشاورزی، بهره‌مندی از 150 هزار تومان کمک هزینه کرایه حمل محصول به ازای هر تن محصول تحویلی و کسر هزینه بیمه در زمان تحویل محصول به مراکز خرید از جمله مزایا و مشوق‌های این طرح است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی، اداره کل پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی؛ مجریان دولتی طرح کشاورزی قراردادی هستند.

وی اضافه کرد: وظایف آنها ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت انعقاد قرارداد و خرید محصول کشاورزان تحت پوشش کشاورزی قراردادی، انعقاد قرارداد با کشاورزان در بستر پلتفرم و سامانه، ارسال اطلاعات قراردادهای منعقد شده به بانک از طریق بستر پلتفرم، پرداخت حق بیمه سهم کشاورز در چارچوب تفاهم میان مجریان و صندوق بیمه کشاورزی، پرداخت مطالبات صندوق بیمه بر اساس قرارداد منعقد شده با کشاورزان، همکاری برای راه‌اندازی سامانه مدیریت و رصد کشاورزی قراردادی، تایید قراردادهای ثبت شده و رفع ایرادات سامانه، خرید محصول و پرداخت به موقع وجه محصول خریداری شده به کشاورزان طبق قرارداد منعقده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آدرس سامانه کشاورزی قراردادی غلات و دانه‌های روغنی https://farm.mcinext.com است.

در این همایش ضمن تجلیل از مدیران و کارشناسان نمونه در برنامه کشاورزی قراردادی در پنل کارشناسی در پایان همایش اعلام شد: استفاده از تخفیف 20 درصدی در بیمه محصولات کشاورزی، بهره‌مندی از 150 هزار تومان کمک هزینه کرایه حمل محصول به ازای هر تن محصول تحویلی و کسر هزینه بیمه در زمان تحویل محصول به مراکز خرید از مزایای طرح کشاورزی قراردادی برای کشاورزان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 12.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید