Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

کشاورزی قراردادی، محصولات کشاورزی را از مدل تارعنکبوتی رها می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی قراردادی، راه نجات کشاورزی کشور است و کمک می‌کند تا محصولات کشاورزی از مدل تار عنکبوتی رهایی پیدا کند.

کشاورزی قراردادی، محصولات کشاورزی را از مدل تارعنکبوتی رها می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در همایش کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی که با حضور معاونان، مدیران سازمان‌های تابعه، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های آذربایجان شرقی و کارشناسان این استان در مجتمع شهید کسائی این سازمان برگزار شد، با اشاره به نقش کارشناسان کشاورزی در طرح‌هایی مانند جهش تولید در دیمزارها گفت: در طرح جهش تولید در دیمزارها در هر هکتار 150 کیلو افزایش عملکرد رقم خورد که حاصل زحمات کشاورزان، کارشناسان و به کارگیری علوم و فنون جدید است.

وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته افراد مختلف در حوزه کشاورزی اظهار نظر می‌کردند و اقدامی برای ارزیابی این اظهارات نیز انجام نمی‌شد اما در حال حاضر با اجرای طرح‌های مختلف به این سمت حرکت می‌کنیم که فعالیت‌های مربوط به حوزه تولید در کشاورزی را کمّی کنیم که یکی از این طرح‌ها، طرح جهش تولید در دیمزارها است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علیرغم تمام ناملایماتی که در عرصه تولید در سال گذشته اتفاق افتاد از قبیل سرمازدگی، تگرگ، افزایش دما و ... اما موفق شدیم افزایش تولید و افزایش عملکرد داشته باشیم.

فتحی، کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از عواملی دانست که در افزایش تولید تأثیرگذار است و افزود: کشاورزی قراردادی تنها راه نجات کشاورزی در ایران است. علت گرفتار شدن کشاورزی در مدل تار عنکبوتی، عدم اجرای کشاورزی قراردادی است.

وی به کوچک بودن اراضی کشاورزی در کشور اشاره کرد و توضیح داد: این مسئله باعث می‌شود کشاورز نتواند تمرکزی در بازاریابی برای محصولات داشته باشد و هر سال نیز یک محصول با کاهش قیمت نسبت به قیمت تمام شده مواجه شود، در برخی محصولات نیز کمبود به وجود بیاید و مردم نیز این انتقاد را به حوزه کشاورزی وارد می‌کنند که توانایی کنترل این مسئله وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: برای حل این مسئله با توجه به نظام بهره‌برداری حاکم بر استان آذربایجان شرقی و کوچک بودن قطعات، اینکه انتظار داشته باشیم کشاورز خود اقدام به مدیریت بازار کند، غیرممکن است پس باید برای کشاورزان و با استفاده از ظرفیت تشکل‌های این بخش، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها پشتیبان انتخاب کنیم. اگر بتوانیم کشاورزی قراردادی را به سرانجام برسانیم گله‌مندی مردم در خصوص کاهش قیمت یک محصول و افزایش قیمت برخی محصولات دیگر در هر سال را برطرف کرده‌ایم.

فتحی با اشاره به شروع طرح کشت قراردادی از محصول گندم گفت: ما کشاورزی قراردادی را از گندم و جو آغاز کردیم زیرا پشتیبان آن مشخص و آماده است. شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان پشتیبان در کشت جو انتخاب شده و موظف است هر کسی که جو کشت کرد، قرارداد منعقد کند، نهاده‌های لازم برای وی را تأمین و محصول او را نیز خریداری کند.

وی تعاون روستایی، اداره کل غله و خدمات بازرگانی و پشتیبانی امور دام را به‌عنوان مجریان طرح کشت قراردادی در استان قلمداد کرد و گفت: در کشاورزی قراردادی باید تسهیلاتی مهیا و کشاورز در قالب این طرح از خدماتی بهره‌مند شود که کشاورزان خارج از طرح از آن بی بهره‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در طرح کشت قراردادی، بیمه محصولات پیش نیازهای طرح در نظر گرفته شده است و باید کشاورز محصولات خود را بیمه کند.

فتحی گفت: کشاورزی قراردادی کمک شایانی به تنظیم بازار می کند و خدمت بزرگی به کشاورز و تأمین امنیت غذایی است بنابراین باید اجرایی شود و اینکه از محصول گندم شروع کرده‌ایم به این معنا نیست که از دیگر محصولات غفلت خواهیم کرد و حتی اگر در شهرستانی امکان انعقاد قرارداد در زمینه محصولات دیگر نیز وجود دارد، باید از آن استقبال کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دیمزارهای آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی که اصول را رعایت می‌کند بیش از سه تن برداشت می‌کند اما کشاورزی که این اصول را رعایت نمی‌کند 600 کیلو برداشت می‌کند که این اتلاف منابع کشور است. در طرح جهش تولید در دیمزارها ابزارهای لازم برای این افزایش عملکرد فراهم شده است، بنابراین دیگر هیچ توجیهی وجود ندارد. 

حجم ویدیو: 3.96M | مدت زمان ویدیو: 00:01:04
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید