Iranian Agriculture News Agency

تربیت 75 هرس کار ماهر درختان میوه در شبستر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر گفت: دوره 10 روزه تربیت هرس کار ماهر درختان میوه‌های هسته‌دار با شرکت 75 کارآموز و با آموزش آخرین یافته‌های تئوری و عملی در این زمینه در شبستر برگزار شد.

تربیت 75 هرس کار ماهر درختان میوه در شبستر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، محرم آقائی در حاشیه مسابقات دوره تربیت هرس کار ماهر درختان میوه‌های هسته‌دار در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شبستر منعقد شده بود و با همکاری و همراهی اتاق اصناف کشاورزی شهرستان و دانشگاه جامع علمی کاربری شبستر، دوره تربیت مربی هرس کار ماهر در سه بخش صوفیان، مرکزی و تسوج با آموزش 75 نفر از کارآموزان برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره طی 10 روز با آموزش هم‌زمان تئوری و عملی برگزار شد و در پایان دوره نیز بین آموزش دیدگان مسابقه‌ای برگزار شد تا در بین این کارآموزان افراد متبحر انتخاب شده و گواهی مهارت در سطح استانی و کشوری به آموزش دیدگان ماهر داده شود تا در سطح استان اقدام به فعالیت کنند.

آقائی در خصوص اهداف برگزاری این دوره گفت: با توجه به سطح باغات شبستر، یکی از چالش‌های ما نبود هرس کار ماهر است و این دوره با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان و تربیت هرس کار ماهر و متخصصی که براساس علم روز، اقدام به هرس کند، برگزار شد.

عضو هیئت‌علمی و معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز در این دوره گفت: یونسکو در تعریف جدید که از سواد منتشر کرده است، عملی که بتوان از آن بهره جست و به مرحله عمل برسد را سواد دانسته است و اگر این علم در مرحله اطلاعات باقی‌مانده و وارد مرحله عمل نشود، نمی‌توان از آن تحت عنوان علم یاد کرد.

علیرضا دهناد با اشاره به تعاریف یونسکو از مفهوم سواد گفت: اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفاً به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی باسواد محسوب می‌شد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد؛ اما در دومین تعریف یادگرفتن رایانه و یک‌ زبان خارجی اضافه شد. در سومین تعریف ۱۲ نوع سواد اضافه شد اما در جدیدترین تعریف علم با عمل معنا می‌شود.

در مسابقاتی که در پایان این دوره برگزار شد در گروه دانش آموزان کار و دانش، مهدی خراباتی مقام اول، محمد حسن‌پور مقام دوم و احسان دخت فضلعلی به مقام سوم رسید.

در گروه بهره‌برداران تسوج، محمد یوسف نژاد مقام اول، حسین دلیر مقام دوم و حسین سخندان به مقام سوم رسید. در گروه بهره‌برداران صوفیان، ابراهیم کشاورز مقام اول، یوسف قلیزاده نفر دوم و فرامرز کشور به مقام سوم رسید که از برگزیدگان با اهدا جوایز و لوح تقدیر، تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 52.20M | مدت زمان ویدیو: 00:02:22
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید