Iranian Agriculture News Agency

بهره‌‌وری محصول سیب تنها با نهاده دانش افزایش می‌یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رکورد تولید سیب درختی در استان ۱۷۰ تن در هکتار و متوسط آن ۲۳ تن است، گفت: بهره‌وری این محصول تنها با نهاده دانش افزایش می‌یابد.

بهره‌‌وری محصول سیب تنها با نهاده دانش افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه، بیان کرد: ۹۲ درصد ارقام سیب استان ارقام رد و گلدن است که در ردیف ارقام دیررس یا بسیاردیررس قرار دارد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس همه محصول سیب استان در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ روزه برداشت شده و مسائل پشتیبانی، تامین کارگر، حمل ونقل و انبارداری دچار فشار زیادی می‌شود و حتی عرضه و تقاضا نیز در بازار به هم می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ارقام تجاری زودرس و میان‌رس کمک می‌کند تا این فشار از یک بازه زمانی محدود به گستره زمانی بیشتری انتقال یابد، گفت: جانمایی درست باغات و افزایش تنوع ارقام نیز ضروری است.

به گفته وی بیشتر باغات سیب استان پایه بذری هستند و حجم سبز زیادی در باغات اشغال می‌کنند؛ علاوه بر دیررس بودن، راندمان تولید آن‌ها در مقایسه با ارقام پاکوتاه پایین‌تر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اگر در اصلاح، حذف و جایگزینی باغات بتوانیم از ارقام پاکوتاه استفاده کنیم، راندمان تولید افزایش خواهد یافت؛ ضمن توجه به اینکه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توسعه باغات ممنوع است و نباید باغ‌های جدید ایجاد شود.

کرامتی از پژوهشگران درخواست کرد که در زمینه کاشت ارقام جدید وارد عرصه شوند تا باغات ما به باغ‌های اقتصادی تبدیل شود.

وی به مدیریت به‌ باغی نیز اشاره و بیان کرد: در باغات قدیمی، هزینه‌ها بالا است و استفاده از نهاده‌ها و پایین بودن نرخ مکانیزاسیون نیز این هزینه‌ها را افزایش داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ضایعات مرحله برداشت سنتی هم اشاره کرد و افزود: استفاده از ارقامی که برداشت مناسب داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است تا ضایعات به حداقل برسد.

کرامتی ادامه داد: مرحله پس از برداشت هم الزاماتی دارد و نحوه بسته‌بندی، نحوه حمل به سردخانه و شرایط نگهداری در کیفیت محصول اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه سردخانه‌های اتمسفر برای نگهداری سیب بسیار مناسب‌تر هستند، بیان کرد: این سردخانه‌ها گاز اتیلن را خارج می‌کنند و آسیب محصول کاهش می‌یابد اما هزینه‌های بسیار زیادی به باغدار تحمیل می‌کند.

به گفته وی در برخی از کشورها برای کنترل اتمسفر از تجهیزات جدید استفاده می‌شود، برای نمونه در کشور ترکیه، هزینه‌های نگهداری و آسیب‌ها به حداقل رسیده است.

کرامتی با بیان اینکه سیب در زمینه صنایع تبدیلی باید فرآورده‌های متنوعی داشته باشد، افزود: باید از فرآورده‌های جانبی بهره بگیریم تا اقتصاد کشاورزی استان را بهره‌مند کنیم.

وی گفت: نحوه بسته‌بندی و بازاریابی سیب نیز با مشکلات متعددی مواجه است و با ظرفیت دانشگاه باید در این زمینه نیز گام برداشته شود.

رئیس دانشگاه مراغه نیز گفت: دانشگاه مراغه به همت ۱۵۲ عضو هیئت علمی جوان و خلاق، گام‌های بلندی برای گسترش دانش برداشته و از حدود یک سال و نیم قبل ماموریتی در حوزه امنیت غذایی برای خودش تعریف کرده که نتیجه آن تقویت ارتباط دانشگاه با فعالان بخش کشاورزی است.

محمد زادشکویان افزود: براساس این رویکرد، حل مسائل فعالان بخش کشاورزی در دستور کار قرار می‌گیرد تا دانشگاه بتواند به مسئولیت اجتماعی خودش عمل کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه مراغه یک مرکز خدمات کشاورزی راه‌اندازی کرده که هدف آن ارائه خدمات به کشاورزان منطقه است، ابراز امیدواری کرد که راهکاری برای ایفای نقش دانشگاه در مسئولیت اجتماعی خوش باشد.

وی افزود: مراغه به دلیل این محصول با ارزش می‌تواند مرکز سرمایه‌گذاری محصول سیب باشد و امیدواریم این جشنواره راهکارهای جدیدی را پیش روی کشاورزان، تجار، سردخانه‌داران و دیگر افراد ذی‌ربط قرار دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌شرقی بیان کرد: جشنواره ایده‌های فناورانه سیب مراغه در حقیقت سومین رویداد فناورانه‌ای است که کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌شرقی از آن حمایت می‌کند.

کریم پرویزی طرح روستادوست را یکی از رویدادهای فناورانه مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: این رویداد پارسال به‌صورت ملی اجرا شد و ایده‌های خوبی به دست آمد که تا مرحله تجاری‌سازی محصول از آنها حمایت شد.

دبیر اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه نیز گفت: پنج ایده در این جشنواره برگزیده شد که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد.

سینا صادق‌فام بیان کرد: دو ایده زهرا فتحی، استادیار دانشگاه مراغه شامل تولید آنزیم‌های پرمصرف پکتیناز و سلولز با استفاده از تفاله و ضایعات سیب مراغه و تولید اسید سیتریک از سیب‌های زیر درختی، ضایعات و تفاله سیب و هم‌زمان تبدیل پسماند و باقی‌مانده به خوراک کامل دام و مکمل پروتئینی جهت استفاده به‌عنوان جایگزین سویا در خوراک دام و طیور و آبزیان از جمله این ایده‌های برگزیده است.

به گفته وی بهبود کشت سیب در خاک‌های آهکی و شرایط خشک و نیمه خشک؛ بهینه‌سازی کوددهی، مدیریت پس از برداشت و کاهش مصرف سموم که توسط حسن اعتصامی، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران ارائه شده بود از دیگر ایده‌های برگزیده است.

صادق‌فام خاطرنشان کرد: ایده‌های سبد خشک‌کن میوه مادون قرمز بر پایه گرافن توسط یلدا مرادپور، دستگاه صنعتی سه‌کاره پوست‌کنی و اسالیس و هسته‌گیری سیب توسط عادل حسین‌پور و طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت هوشمند سردخانه نگهداری سیب با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء توسط شایسته طباطبایی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که در ردیف ایده‌های برگزیده قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه استمرار برگزاری این جشنواره دغدغه اصلی است، گفت: در همین راستا با انجمن باغبانی ایران و پژوهشکده میوه‌های معتدل و سردسیری برای راه‌اندازی گروه تخصصی سیب مراغه و دبیرخانه دائمی جشنواره در دانشگاه مراغه توافق به عمل آمده است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز برگزاری این جشنواره را شایسته تجلیل خواند و گفت: مراغه قطب تولید سیب آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود و معیشت بخش بزرگی از مردم مراغه با سیب گره خورده است.

علیزاده افزود: نام مراغه با عظمت رصدخانه این شهر تداعی و شهر سیب هم خوانده می‌شود، توجه به این محصول صادراتی در حقیقت توجه به معیشت مردم این شهرستان است.

در این جشنواره احمد عاشوری، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نیز مطالبی با موضوع نوآوری در حفاظت درختان در برابر سرما ارائه کرد.

در این جشنواره با اهدای جوایزی از طرف دانشگاه و تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی از طرف کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌شرقی از ایده‌های برگزیده حمایت مالی شد.

اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه با برگزاری نشست‌های تخصصی کلید خورد و با سخنرانی افراد صاحب‌نظر و تبادل اندیشه فعالان این بخش به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید