Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح ردیابی «نماتد قرنطینه سیست طلایی سیب‌زمینی» در شهرستان اسکو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو از اجرای طرح «ردیابی نماتد قرنطینه سیست طلایی سیب‌زمینی» در شهرستان اسکو خبر داد.

اجرای طرح ردیابی «نماتد قرنطینه سیست طلایی سیب‌زمینی» در شهرستان اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ابوالفضل فرشبافیان مقصودیه گفت: سیب‌زمینی یکی از مهم‌ترین گیاهان دولپه‌ای در رژیم غذایی انسان است. در جهان این محصول از نظر اهمیت بعد از محصولاتی چون گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار داشته و در ایران نیز از جایگاه ویژه‌ای در تغذیه مردم برخوردار است. 

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با بیش از 10 هزار هکتار و بعد از استان‌های همدان، اردبیل و اصفهان، رتبه چهارم کشوری را در تولید سیب‌زمینی از آن خود کرده است، افزود: یکی از عوامل مهم در کاهش محصول سیب‌زمینی وجود انواع بیماری‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی، ویروئیدی، میکوپلاسمایی، نماتدی و بیماری‌های فیزیولوژیکی ناشی از شرایط نامناسب محیطی است که با شناخت صحیح این بیماری‌ها و به کارگیری روش‌های پیشگیری و مبارزه می‌توان از خسارت آنها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

 وی گفت: نماتد سیست سیب‌زمینی به‌عنوان مخرب‌ترین و خسارت‌زاترین عامل بیماری‌زای محصول سیب‌زمینی در دنیا محسوب می‌شود که می‌تواند تا 100 درصد باعث خسارت شود. بنابراین این بیماری تهدیدی جدی برای تداوم تولید محصول سیب‌زمینی کشور و ادامه موفقیت‌های حاصل شده در سال‌های گذشته بخش کشاورزی است و در صورت گسترش بیماری به استان‌های مختلف مبارزه با آن بسیار مشکل و گران بوده و علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی سالیانه میلیون‌ها ریال ‌هزینه‌ صرف ‌مبارزه ‌با ‌آن ‌خواهد ‌‌‌شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو ادامه داد:  با توجه به اینکه آلودگی به نماتد سیست طلایی سیب‌زمینی که قبلا برای کشور ما قرنطینه بوده در سال‌های اخیر از استان همدان گزارش شد، احتمال انتقال آلودگی به مزارع سیب‌زمینی کاری استان به دلیل واردات بذر توسط کشاورزان منطقه از استان همدان وجود دارد.

وی افزود: لذا ضروری است این موضوع توسط کارشناسان مربوطه رصد شود همچنین این پژوهش طی سال 1402 توسط واحد حفظ نباتات مدیریت جهت ردیابی این آفت در مزارع سیب‌زمینی شهرستان اسکو انجام شد که در این تحقیق از 10 مزرعه سیب‌زمینی به‌صورت تصادفی نمونه‌برداری و مراحل جداسازی و شناسایی در مرکز انجام و نماتدهای سیست طلایی سیب‌زمینی در بین نمونه‌ها مشاهده نشد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید