Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کنگره ملی شهدا در آذربایجان شرقی

جمع کثیری از مدیران و کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و ادارات تابعه همگام و همراه با مردم شهیدپرور و غیور استان آذربایجان شرقی در کنگره ملی 10 هزار شهید آذربایجان شرقی شرکت کردند.

برگزاری کنگره ملی شهدا در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جمع کثیری از مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ادارات تابعه به همراه خانواده‌های معظم شهدای جهادگر، ایثارگران و جانبازان و یادگاران سنگرسازان بی سنگر همگام و همراه با مردم شهیدپرور و غیور استان آذربایجان شرقی در کنگره ملی 10 هزار شهید آذربایجان شرقی که در سالن 6 هزارنفری سردار شهید پورشریفی تبریز برگزار شد، شرکت کردند.

در ابتدای این مراسم بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ با حضور اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود، در محل برگزاری این مراسم در تبریز به نمایش درآمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، آذربایجان شرقی را مهد از جان گذشتگان و شهیدان خواندند و تأکید کردند: نباید گذاشت جوشش خون شهیدان فروبنشیند زیرا شهیدان هویت ملت ایران هستند و ملت نباید هویت خود را فراموش کند.

ایشان با تأکید بر اینکه گرامیداشت یاد شهیدان به معنای خاطره پردازی صِرف نیست، گفتند: برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدان و تکرار آن با فواصل کوتاه، کاری لازم و ضروری است اما این جلسات باید زمینه‌ساز انتقال روحیات و صفات برجسته شهدا همچون ایمان، تقوا، شهادت‌طلبی، فداکاری و شجاعت به نسل جوان شود.

رهبر انقلاب اسلامی شهدا را بهترین الگو برای جوانان خواندند و با تأکید بر اینکه چنین پدیده‌های درخشان و کم‌نظیر باید در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شوند، خاطرنشان کردند: باید در آثار هنری همچون فیلم، شعر و کتاب روحیه و گوهر درخشان شهدا به نسل جوان منتقل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم فراموش نشدن خانواده‌های شهدا و ثبت و ضبط خاطرات آنها و هم‌چنین دوستان شهدا، گفتند: در انتقال روحیات و صفات شهدا به نسل جدید باید زمینه حرکت آنها نیز مشخص باشد و نسل جوان بداند که علت حرکت‌ها و قیام‌ها در دوران نهضت اسلامی و قبل از پیروزی انقلاب و هم‌چنین رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و زمینه آن، بعد از پیروزی انقلاب چه بوده است. اگر چنین شود، آن حرکت و روحیه استمرار پیدا خواهد کرد.

ایشان افزودند: البته ما درزمینهٔ انتقال علت و زمینه‌های حوادث مهم تاریخ انقلاب و روحیات شهدا و معرفی چهره‌های برجسته کم‌کاری‌هایی داشتیم و به همین دلیل خیلی از جوان‌ها از آن‌ها بی‌اطلاع هستند بنابراین لازم است دستگاه‌های رسمی تبلیغی همچون صداوسیما در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند و از ظرفیت رسانه‌های غیررسمی که امروز در اختیار مردم است نیز استفاده بهتری شود.

رهبر انقلاب اسلامی، آذربایجان را هویت ممتاز ایران خواندند و با اشاره به شهدای این خطه از دوران نهضت امام خمینی(ره) تاکنون، افزودند: اوج ارزش و منش والای آذربایجان را باید در دفاع مقدس و در شهیدان برجسته‌ای همچون مهدی باکری، حمید باکری، علی تجلایی و مرتضی یاغچیان دید، ضمن آنکه دو شهید محرابِ از پنج شهید محراب کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.

فرمانده سپاه نیز بابیان اینکه در زمان کنونی ایران اسلامی امن بوده و در حال پیشرفت است، گفت: ایران اسلامی به برکت خون شهدا به یک ایران قدرتمند تبدیل‌شده و شهدا چنین سرزمینی را به ما تحویل داده و رفتند.

سرلشکر حسین سلامی، ادامه داد: اکنون قدرت ایران اسلامی به‌اندازه شکست دادن بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان بوده و ایران مقتدر در حال پیشرفت بوده و از صخره‌های سخت تحریم دشمن عبور کرده است.

وی یادآور شد: جوانان این سرزمین نیز تهاجم فرهنگی دشمن را ساقط کرده و در هر نقطه‌ای از جهان که مظلومان و مسلمانان به حضور آنان نیاز داشته باشند، حضور می‌یابند.

سرلشکر سلامی افزود: هم‌اکنون ایران اسلامی به نقطه کانونی وحدت اسلامی تبدیل‌شده و رهبر آن در قلب عظیم‌ترین رویدادهای تاریخ ایران ایستاده‌اند و ملت نیز همچون نگین انگشتر از ایشان محافظت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز نیز با تأکید بر اینکه پیام‌های تبیینی دوران دفاع مقدس باید به مردم بیان شود، گفت: مردمی بودن دفاع مقدس از عوامل اصلی غلبه بر دشمن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم بیان کرد: در این دوران علاوه بر رزمندگان اسلام، ملت ایران در پیروزی بر دشمن نقش آفرینی کردند.

وی خاطرنشان کرد: جانبازان و شهدا اسوه‌های زنده ایستادگی در راه حفظ آرمان‌هایی هستند که برای آن سلامتی خود و جان ارزشمند عزیزانشان را اهدا کردند.

فرمانده سپاه عاشورا نیز با بیان اینکه آذربایجان‌ پرچمدار مقاومت در طول تاریخ بوده است، گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند، این کنگره به‌صورت پنج سال یکبار با این رویه منسجم و منظم برگزار خواهد شد.

سردار اصغر عباسقلی‌زاده، در این اجلاسیه توضیح داد: مردم غیرتمند تبریز و آذربایجان‌شرقی ۱۰ هزار شهید گلگون کفن دارند، ۱۰ هزار شهید اسوه‌های مقاومت در استان هستند که فرهنگ شهادت را گسترش داده‌اند.

وی با بیان اینکه همان‎طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آذربایجان‌ پرچمدار مقاومت در طول تاریخ بوده است، گفت: این کنگره طبق دستورات رهبر معظم انقلاب بوده است که فرمودند فرهنگ شهادت و مقاومت را در جامعه بگسترانید و نسل جوان را با شهدا و فرهنگ مقاومت آشنا کنید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید