Iranian Agriculture News Agency

ماموریت دانشگاه مراغه در تامین امنیت غذایی:

مراغه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و محصولات باغی استان است

رئیس دانشگاه مراغه گفت: این دانشگاه طرح ‌های کلانی در رابطه با تامین امنیت غذایی و توسعه روستاها در حال انجام است.

مراغه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و محصولات باغی استان است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمد زادشکوریان در هفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق تبریز با محوریت پیگیری اجرایی شدن احیای دریاچه ارومیه و تامین امنیت غذایی با بیان اینکه دانشکده کشاورزی مراغه دارای ۳۸ عضو هیئت علمی، ۶ آزمایشگاه علمی و ۱۰ آزمایشگاه پژوهشی است، از فعالیت پلی‌کلینیک کشاورزی و گلخانه‌های آموزشی و تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در این دانشگاه خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت مساله امنیت غذایی گفت: دانشگاه مراغه طی یک‌ سال و نیم گذشته در این خصوص ورود کرده است و طرح ‌های کلانی در رابطه با توسعه روستاها در حال انجام است.

وی در ادامه به چالش‌ها، راهبردها و برنامه‌های اجرایی در چهار حوزه فراهمی غذا، دسترسی غذا، مصرف و سلامت غذا و در نهایت ثبات و پایداری غذا اشاره کرد و افزود: در این چهار حوزه اقدامات مهمی در این دانشگاه انجام می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تبریز نیز گفت: شهرستان مراغه، اولین شهرستان کشور بود که اصلاحات ارزی کشور را آغاز کرد و با توجه به پتانسیل های بالایی که در زمینه کشاورزی دارد، می‌تواند نقش موثری در ارائه راهکارهای علمی و عملی در خصوص احیای دریاچه ارومیه، تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار روستایی ایفا کند.

حسین کوهستانی گفت: در هر سه حوزه مطرح شده به اندازه کافی مشکلات طرح و راهکارها ارائه شده است و اکنون مهم‌ترین وظیفه ما پیگیری اجرایی شدن طرح‌های موجود است.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی نیز گفت: شهرستان مراغه از دو جهت حائز اهمیت است، از یک‌سو قرارگیری در حاشیه دریاچه ارومیه و از سوی دیگر یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و محصولات باغی استان است.

محمد امین حجازی با بیان اینکه شهرستان مراغه با تولید محصولات کشاورزی و باغبانی، نقش مهمی در امنیت غذایی کشور و استان دارد، خاطرنشان کرد: این شهرستان مستقیما با تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه درگیر است و به همین دلیل ضرورت تعریف اشتغال جایگزین و محصولات کم‌آب‌بر اهمیت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید