Iranian Agriculture News Agency

بیش‌از دوهزار و ۷۰۰ کشت قراردادی در شهرستان تبریز ثبت شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: تاکنون در زمینه اجرای طرح کشت قراردادی برای دو هزار و ۷۲۶ هکتار از اراضی شهرستان تبریز قرارداد ثبت شده است.

بیش‌از دوهزار و ۷۰۰ کشت قراردادی در شهرستان تبریز ثبت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ابراهیم فرقانی بیان کرد: طرح «کشت قراردادی» به‌منظور افزایش سود کشاورزان، حذف واسطه‌ها، افزایش کیفیت و کمیت محصولات و کاهش ریسک بازار، انجام می‌شود که در این میان در شهرستان تبریز تاکنون درزمینهٔ گندم آبی ۱۴۱۷.۵ هکتار؛ گندم دیم ۷۶۳ هکتار؛ کلزا ۵۳۲ هکتار؛  گلرنگ پنج هکتار و کاملینا ۷.۵ هکتار کشت قراردادی ثبت‌شده است.

وی افزود: کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به‌عنوان تولیدکننده و دولت به‌عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تأمین نهاده‌های موردنیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام‌شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

وی اضافه کرد: بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

 فرقانی در ادامه با اشاره به اینکه این نوع کشت، ابزاری نوین برای تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی خطرپذیری تولید را کاهش می‌دهد و به همین دلیل برای حمایت از کشاورزان و به‌منظور پشتیبانی از تولید و تامین امنیت غذایی، دولت سیزدهم اقدام به اجرای کشت قراردادی کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: هدف از کشت قراردادی، تنظیم قراردادهای اجرایی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای تنظیم قرارداد بیمه و تخفیف در بیمه کشاورزان، خرید محصول و پرداخت به موقع وجه محصول خریداری شده و پرداخت کرایه حمل به میزان ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر تن، پرداخت مبالغ پیش پرداخت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی براساس قراردادهای منعقده با کشاورزان، همکاری در راه‌اندازی سامانه مدیریت و رصد کشاورزی قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید