Iranian Agriculture News Agency

همایش روز جهانی خاک در تبریز برگزار شد؛

برای تامین امنیت غذایی، باید از خاک به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید محصولات کشاورزی حفاظت شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، باید از خاک به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید این محصولات حفاظت شود.

برای تامین امنیت غذایی، باید از خاک به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید محصولات کشاورزی حفاظت شود

 

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی هم‌زمان با روز جهانی خاک در همایشی با شعار «خاک و آب، منشأ زندگی» در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به از بین رفتن ۴۵ درصد از اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه و بحرانی شدن وضعیت خاک این حوضه در اثر بحران آبی، ادامه داد: هم‌اکنون نابودی خاک این حوضه به‌صورت ملموس قابل‌مشاهده است و با از رده خارج شدن بخشی از اراضی این حوضه، سرانه اراضی کشاورزی استان برای هر نفر به یک هزار مترمربع می‌رسد.

وی با اشاره به اهمیت خاک برای تأمین امنیت غذایی مردم، افزود: این منبع حیاتی در معرض انواع تهدیدهای انسانی مانند ساخت خانه و احداث شبکه‌های راه، انتقال زیرساخت‌ها و بلایای طبیعی مانند سیل قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه خاک عامل اصلی تولیدات کشاورزی است و باید از آن حفظ و مراقبت کرد، گفت: زندگانی بر اساس خاک است و در نبود آن، زندگی معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد بنابراین باید این منبع حیاتی تولید را برای نسل آینده حفظ کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، سطح اراضی کشاورزی استان برای کشت محصولات کشاورزی را یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به جمعیت حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزارنفری استان، سرانه اراضی کشاورزی استان برای هر نفر حدود هزار و ۸۰۰ مترمربع است.

وی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل انسانی برای از بین رفتن خاک، آلودگی آب به‌صورت نامتعارف مانند فاضلاب و پساب کارخانه‌ها است، اضافه کرد: این آلودگی‌ها بانفوذ در خاک موجب از بین رفتن این منابع تولیدی می‌شود.

وی یادآور شد: برای تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی، باید از خاک به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید این محصولات حفاظت شود و در این راستا و بر اساس قانون حفاظت از خاک، همه دستگاه‌ها و نهادی‌های دولتی در کنار سازمان‌های محیط‌زیست و جهاد کشاورزی به‌عنوان متولیان اصلی، وظایف مشخصی برای حفاظت از خاک‌دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا خاک را که در معرض تهدیدهای مختلف قرار دارد، حفظ و مراقبت کنیم.

فتحی شخم‌زنی در جهت شیب اراضی، استفاده نامناسب از کود و سم در اراضی کشاورزی و آب‌های نامتعارف و پساب‌های کارخانجات را از عوامل تخریب خاک در استان اعلام کرد و افزود: برای حفظ خاک باید اجرای طرح تعادل دام و مرتع به فرهنگ عمومی تبدیل شود و دامداران به‌اندازه از ظرفیت مراتع برای چرای دام‌ها استفاده کنند.

وی با تأکید بر اهمیت آبخیزداری و آبخوان‌داری در حفاظت از خاک، اظهار کرد: هر چه بیشتر در بالادست سدها، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شود به همان اندازه به حفظ خاک کمک می‌شود.

روز پنجم دسامبر برابر با ۱۴ آذر، روز جهانی خاک نام‌گذاری شده و با توجه به اهمیت حفظ این منبع ارزشمند و حیاتی و آگاه‌سازی مردم و دانشجویان در خصوص تهدیدات پیش روی خاک و درنتیجه امنیت غذایی همایشی با شعار «خاک و آب منشأ زندگی» در تالار شهید سلمانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و محققان حوزه خاک، مدیران دستگاه‌های متولی و دانشجویان برگزار شد و سخنرانان با تأکید بر اهمیت حفظ خاک برای تأمین غذایی مردم، چالش‌های پیش روی این منبع حیاتی را ارائه کردند.

در پایان این همایش، قطعنامه پایانی مراسم روز جهانی خاک با تأکید بر حفاظت از خاک در 14 بند توسط شهرام سعادتجوی عصر قرائت شد.

 

 

 

 

حجم ویدیو: 31.34M | مدت زمان ویدیو: 00:02:39
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید