Iranian Agriculture News Agency

خاک منشاء برکت، سخاوت و نعمت‌های مختلفی برای بشر است

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: خاک منشاء برکت، سخاوت و نعمت‌های مختلفی برای بشر است.

خاک منشاء برکت، سخاوت و نعمت‌های مختلفی برای بشر است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان مرند با گرامیداشت روز جهانی خاک ۱۴ آذر با شعار «خاک و آب، منشأ زندگی» گفت: تشکیل هر سانتی‌متر خاک حداقل به ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد که در برخی شرایط آب و هوایی این زمان به ۱۰ هزار سال می‌رسد و همین مسئله اهمیت شایان خاک را نشان می‌دهد.

وی در مورد اهمیت خاک گفت: وقتی دانه‌ای در درون آن جای می‌گیرد، یک خوشه به انسان تحویل می‌دهد. آب گل‌آلود را جذب می‌کند، به‌جای آن چشمه‌های زلال را بیرون می‌ریزد و منبع عظیمی برای ذخیره آب و تصفیه آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: خاک یکی از شرایط مهم پیدایش حیات و تمدن روی کره زمین است و خاک در زندگی هر موجود زنده‌ای نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین انسان در برابر خاک مسئول است. از این نعمت الهی باید به‌خوبی محافظت کند و از آلوده کردن آن بپرهیزد. خاک علاوه بر اینکه عنصری لازم برای پرورش و رشد و نمو درختان و گیاهان است، می‌تواند آلودگی را متلاشی و نابود کند.

 الهیاری تأمین امنیت غذایی در هر جامعه را دارای ارتباط تنگاتنگ با خاک دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد از غذای مردم  در سراسر جهان از خاک تأمین می‌شود، بنابراین همه کشورها برای حفظ خاک که در ارتباط با تأمین امنیت غذایی است، تدابیر مختلفی در نظر می‌گیرند.

وی افزود: خاک با برخورداری از انواع مواد آلی و معدنی به‌عنوان بستر اصلی تأمین امنیت غذایی ساکنان کره زمین در اثر بی‌توجهی همین انسان‌ها رو به نابودی است و خسارت در خاک جبران‌ناپذیر است، چراکه یک سانتی‌متر خاک زراعی به‌طور متوسط 300 سال زمان می‌برد تا درست شود. درحالی‌که برای احیاء منابع آبی نیازمند حدود 10 تا 15 سال زمان است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند عوامل تخریب خاک را در دو موضوع مهم انسانی (تغییر کاربری‌های غیرمجاز که مستقیماً بهترین و مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی از گردونه تولید حذف می‌شوند شخم زدن‌های غلط و با گاوآهن برگردان دار، رها کردن دام‌ها در مراتع و جنگل‌ها بیش از ظرفیت آن، برداشت بیش‌ازحد از منابع آبی که منجر به فرونشست زمین می‌شود، شور شدن خاک در اثر استفاده از آب‌های شور، آلودگی خاک در اثر استفاده‌های بی‌رویه از کودهای شیمیایی، سموم شیمیایی و رها کردن آلاینده‌های صنعتی) و از عوامل طبیعی سیلاب و طوفان‌ها اشاره‌کرده و گفت: متأسفانه کشور ما در معرض شدیدترین فرسایش خاک قرار دارد، به‌طوری‌که در جهان ازنظر فرسایش خاک در رتبه اول قرار دارد.

اسماعیل الهیاری توضیح داد: مساحت شهرستان مرند سه هزار و 285 کیلومترمربع است که 92 هزار هکتار آن اراضی کشاورزی، تقریباً ۵۰ درصد آن شامل اراضی آبی و ۵۰ درصد دیگر اراضی دیم است که متأسفانه به دلیل خشک‌سالی‌هایی که در کشور اتفاق افتاده میزان اراضی آبی شهرستان کاهش‌یافته و مقداری از آن به‌صورت نکشت باقی‌مانده و در تناوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌طورکلی ۲۹ هزار و ۸۴۰ هکتار اراضی زراعی در شهرستان وجود دارد و میزان تولید هرسال این اراضی زراعی 120 هزار تن است که عمده محصول این اراضی زراعی گندم، جو، یونجه، گوجه‌فرنگی، آفتاب‌گردان، کدو و ذرت علوفه‌ای است.

سطح باغات این شهرستان 10 هزار و 654 هکتار و میزان تولیدات هرسال این باغ‌ها 82 هزار تن است که زردآلو، سیب، گردو، پسته، بادام، آلبالو و زعفران از عمده‌ترین محصولات این باغ‌ها است.

وی افزود: در شهرستان ما 227 واحد گلخانه به مساحت 35.5 هکتار وجود دارد که هرسال میزان تولید این گلخانه‌ها به 8 هزار و 200 تن می‌رسد که عمدتاً شامل محصولات سبزی و صیفی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند بابیان اینکه گوجه‌فرنگی یکی از محصولات تولیدی غالب شهرستان مرند است، افزود: درگذشته این شهرستان رتبه یک تولید گوجه‌فرنگی را دارا بود اما با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر الگوی کشت تولید محصولات گلخانه‌ای به‌ویژه گوجه‌فرنگی و خیار به سمت کشت گلخانه‌ای سوق داده شد که این امر علاوه برافزایش تولید به‌صرفه جویی در مصرف آب نیز منجر گشت اخیراً نیز کشت آلوده ورا در گلخانه‌ها شهرستان رایج شده و توسعه این امر موجب صرفه‌جویی بیشتر در آب مصرفی خواهد شد.

گفتنی است که در بین الصلاتین نماز جمعه شهرستان باهدف ارج نهادن به زحمات و تلاش روستائیان و تولیدکنندگان و بهره‌برداران، ارتقایشان و جایگاه حرفه‌ای و اجتماعی شغل کشاورزی در سطح جامعه، ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان شاغلان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تشویق آن‌ها به ادامه فعالیت سازنده تولیدی، معرفی الگوی عملی و قابل‌اعتماد در بین تولیدکنندگان، روستائیان و عشایر به‌منظور الگوبرداری سایر تولیدکنندگان و بهره‌برداران، فراهم کردن زمینه مساعد برای تبادل تجربیات بین کشاورزان نمونه و... از 6 تولیدکننده برتر بخش کشاورزی شهرستان مرند تقدیر شد. 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید