Iranian Agriculture News Agency

پیام رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی خاک

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی هم‌زمان با روز جهانی خاک با صدور پیامی تاکید کرد: چنانچه روند تخریب خاک در دنیا ادامه یابد، سرانه جهانی زمین قابل کشت و زراعت، تا یک چهارم میزان آن تقلیل خواهد یافت.

پیام رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی خاک

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، متن کامل پیام اکبر فتحی به شرح زیر است:

«هر ساله سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذرماه) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال ۲۰۲۳ میلادی «Soil and Water: a source of life»، «خاک و آب منشاء زندگی» است. ضمن گرامیداشت این روز بایستی به قانون خاک که در سال 98 تصویب شده و تکالیف سنگینی بر عهده دستگاه‌های اجرایی  گذاشته اشاره نماییم قانونی که اخیراً آیین نامه اجرایی آن در دولت تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

منابع آب و خاک دو منبع مهم در بخش کشاورزی است که اگر با کمک کشاورزان و تولیدکنندگان، مشکلات آن را کنترل نکنیم، جزو چالش‌های جدی آینده ما خواهند بود، یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها  در بخش خاک کمبود ماده آلی است؛ چراکه اگر حتی آب کافی در اختیار باشد اما خاک باکیفیت و حاوی ماده آلی و مواد مغذی مناسب را نداشته باشید، امکان کشاورزی وجود ندارد.

 آلودگی خاک به پساب‌های صنعتی و کشاورزی، باقی‌مانده‌های کودها و سموم کشاورزی، تغییر کاربری اراضی و تبدیل اراضی به جاده، ساختمان، فرسایش شدید خاک، وجود خاک‌های با میزان قلیایی بالا، فشردگی خاک و... از جمله چالش‌های فیزیکی خاک در ایران است که خاک بخش کشاورزی را تهدید می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی با آنها درگیر است.

در همین خصوص پیام‌های کلیدی از طرف سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO)  برای تبیین اهمیت حفاظت و مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک با لحاظ موضوعات تغییر اقلیم، اهمیت حفاظت تنوع زیستی خاک و جلوگیری از تخریب، فرسایش و آلودگی آن ارائه شده است. از جمله پیام‌های کلیدی این روز این است که خاک و آب منابع ضروری برای حفظ حیات روی زمین‌اند، خاک و آب منابع به هم پیوسته‌‌ای هستند که نیاز به مدیریت یکپارچه دارند، شیوه‌های نامناسب مدیریت خاک و آب بر فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک، حاصل‌خیزی خاک و کیفیت و کمیت آب تأثیر می‌گذارد و  حفاظت از خاک و آب به کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیم کمک می‌کند.

 خاک و آب، پایه و اساس تولید غذا و خدمات اکوسیستمی بوده و رفاه انسان را فراهم می‌کنند و با شناخت نقش ارزشمند آنها، ما می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از این منابع برای نسل‌های آینده انجام دهیم. سیستم‌های کشاورزی دیم ۷۰ درصد از آب شیرین جهان را برداشت می‌کنند و ۸۰ درصد از زمین‌های زراعی را تشکیل می‌دهند که در ۶۰ درصد تولید جهانی غذا نقش دارند. این سیستم‌ها به شدت به شیوه‌های موثر مدیریت رطوبت خاک متکی هستند.

خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوع نظیر تامین غذا، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تامین مصالح ساختمانی، منبع دارویی و منابع ژنتیک، زیستگاه موجودات زنده، جایگاه چرخه عناصر غذایی تنظیم سیلاب‌ها، تنظیم آب و هوا، ترسیب کربن و تصفیه آب و کاهش آلاینده های خاک است. خاک بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده و از زندگی در خشکی و کل زمین پشتیبانی می‌کند. بیش از ۹۰ درصد موجودات زنده در خاک زندگی کرده و یا بخشی از زندگی خود را در خاک سپری می‌کنند.

حفاظت از خاک با افزایش ذخایر کربن موجود در خاک و مبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارد. علاوه بر برگ و ساقه، ریشه‌های زیرزمین نیز کربنی را که توسط گیاهان در هنگام فتوسنتز ثابت می‌ماند، ذخیره می‌کنند. هنگامی که گیاه می‌میردکربن موجود در ریشه به خاک اضافه می‌شود و می‌تواند قرن‌ها در آن‌جا بماند. مقدار کربن در هر سال افزایش می‌یابد اما بدون پوشش گیاهی ذخیره کربن خاک کاهش می‌یابد زیرا مقداری از آن به تدریج تجزیه شده و باعث انتشار دی‌اکسید کربن در جو می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، خاک‌ها و بسترهای سطحی برگ‌ها و شاخه‌های مرده نیز می‌توانند دو یا سه برابر کربن را ذخیره کنند. علاوه بر نقش و خدمات اکوسیستمی خاک، توجه به آمارهای جهانی، اهمیت حفاظت از خاک دو چندان مشخص می‌شود، تاکنون یک سوم از خاک‌های جهان تخریب شده‌اند و چنانچه این روند تا سال ۲۰۵۰ ادامه یابد، سرانه جهانی زمین قابل کشت و زراعت، تا یک چهارم میزان آن در سال ۱۹۶۰ تقلیل خواهد یافت.

تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به بیش از ۹ میلیارد خواهد رسید و این میزان به معنای دو میلیارد افزایش جمعیت بیش از جمعیت فعلی جهان است. در این صورت لازم است تولید مواد غذایی به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد، تا بتواند پاسخ گوی جمعیتی باشد که خواستار تغذیه‌ای به مراتب بهتر از امروز هستند.

حفاظت و مدیریت یکپارچه خاک و آب، ظرفیت زمین را برای مقاومت در برابر حوادث شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، سیل و طوفان‌های شن و گرد و غبار بهبود می‌بخشد. شیوه‌های مدیریت یکپارچه خاک و آب، خدمات ضروری اکوسیستم، حمایت از حیات روی زمین و افزایش انعطاف‌پذیری اکوسیستم را ارائه می‌دهد که در همین خصوص دولت سیزدهم خط‌مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره‌‌برداری پایدار از خاک کشور را با رویکرد مدیریت یکپارچه آب و خاک ابلاغ کرده است.

از سیاستگذاری‌های مهم در راستای پیشگیری و کنترل آلودگی خاک، ورود و استفاده از حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده ‌های ورودی به آن برای کاربری‌های مختلف خاک، در معیارهای تعیین سطح آلایندگی واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده وفق ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز، مصوب ۱۴۰۰)  است.

دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور همواره موضوعات آب و خاک را در راس برنامه‌های توسعه کشور قرار داده که از اقدامات مهم در این خصوص می‌توان به تصویب آیین نامه اجرایی قانون خاک در دولت می باشد که انشالله ابلاغ آن ثمرات بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت.

با درک عمیق قدر و منزلت منابع خاک و آب کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی برای بهره‌برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل‌های آینده، اعتقاد راسخ داریم اصل ۵۰ قانون اساسی در این خصوص تحقق می‌یابد.

اکبر فتحی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید