Iranian Agriculture News Agency

توسعه گیاهان دارویی جایگزین برای محصولات پرآب‌بر در آذربایجان شرقی

کارگاه تخصصی آموزشی مهارتی «تولید و پرورش گیاهان دارویی» برای مروجان مسئول پهنه‌ها، کارشناسان طرح جهش تولید در دیمزارها و کشاورزان پیشرو برگزار شد.

توسعه گیاهان دارویی جایگزین برای محصولات پرآب‌بر در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تغییرات اقلیمی پیش‌آمده در سال‌های اخیر و کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی، اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی استان و ترویج گونه‌های جدید را گریزناپذیر کرده است.

وی ادامه داد: با ابلاغ برنامه آموزشی - ترویجی اصلاح الگوی کشت از طرف وزارت متبوعه و همچنین برنامه جهش تولید در دیمزارها؛ توسعه گیاهان دارویی به‌عنوان یکی از گزینه‌های اساسی جایگزین برای محصولات پر آب‌بر استان پیشنهادشده و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سعی در ترویج و توسعه این محصولات را دارد.

 آیت‌اله عباد پور افزود: برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در هماهنگی با معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت باغبانی سازمان جزء استراتژی‌های این مدیریت بوده و برای افزایش دانش فنی کارشناسان و بهره‌برداران ذی‌ربط، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی در سطح شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی استان در سال‌های اخیر برگزارشده است.

وی توضیح داد: بر این اساس در جریان آبان ماه سال جاری نیز با هماهنگی مدیریت باغبانی سازمان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برنامه آموزشی منسجمی برای آموزش مهارتی توسعه کشت گیاهان دارویی استان تدوین‌شده و تعداد هشت مورد کارگاه آموزش مهارتی به‌صورت منطقه‌ای و با حضور کارشناسان و مروجان مسئول پهنه‌ها، کارشناسان طرح جهش تولید در دیمزارها و کشاورزان پیشرو کلیه شهرستان‌ها برگزار شد.

وی گفت: این آموزش‌ها عمدتاً شامل معرفی گونه‌های مختلف گیاهان دارویی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب برای هرگونه گیاهی و دستورالعمل‌های فنی برای کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی توسط مجری گیاهان دارویی سازمان و محققین مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی به شرکت‌کنندگان در دوره ارائه شد. 

این آموزش‌ها در هشت شهرستان استان به‌صورت منطقه‌ای و با حضور مروجان، کارشناسان و بهره‌برداران شهرستان‌های هم‌جوار تشکیل‌شده و بیش از 400 نفر در این کارگاه‌ها شرکت کرده و با شیوه‌های فنی تولید انواع گیاهان دارویی آشنا شدند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید