Iranian Agriculture News Agency

رتبه نخست مرند در تولید زعفران و تخم‌مرغ آذربایجان شرقی

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: شهرستان مرند دارای رتبه نخست در تولید زعفران و تخم‌مرغ در آذربایجان شرقی است.

رتبه نخست مرند در تولید زعفران و تخم‌مرغ آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری بیان کرد: مرند در تولید پسته، زردآلو، مرغ گوشتی و گوجه‌فرنگی نیز در جایگاه دوم قرار دارد.

وی افزود: کل مساحت شهرستان مرند سه هزار و 285 مترمربع است که ۹۲ هزار هکتار آن اراضی کشاورزی بوده و سالانه ۱۲۰ هزار تن محصول زراعی و ۸۲ هزار تن محصول باغی تولید می‌شود.

الهیاری با اشاره به فعالیت ۲۰۷ گلخانه با مساحت ۳۵.۵ هکتار در این شهرستان، گفت: سالانه هشت هزار و 200 تن محصول در این گلخانه‌ها تولید می‌شود. با توجه به تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و بارش‌ها، سیاست‌های وزارتخانه انتقال بستر کشت به سمت گلخانه است.

وی از وجود ۱۹ هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین و ۳۴۰ هزار راس دام سبک در این شهرستان خبر داد و افزود: سالانه چهار هزار و 90 تن گوشت قرمز و ۳۸ هزار تن شیر از این دام‌ها تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۹۹ واحد تولید طیور با ظرفیت یک میلیون و ۶۲۴ هزار قطعه در مرند وجود دارد که با افتتاح مجتمع دامپروری در بخش یامچی مرند، این ظرفیت یک میلیون قطعه بیشتر خواهد شد.

وی به تولید سالانه ۲۴۳ هزار تن در واحدهای صنایع تبدیلی شهرستان، تولید بیش از ۳۷۹ کیلوگرم عسل در بیش از ۵۷ هزار کلنی اشاره کرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: سالانه ۱۹ هزار تن تخم‌مرغ در مرند تولید می‌شود و دو میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ظرفیت مرغداری‌ها است. در مرند نیاز به تخم‌مرغ برطرف شده و محصول مازاد به سایر شهرستان‌ها صادر می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر، گفت: کشاورزان در مشکل به سر می‌برند. در این راستا طرح جدید اصلاح الگوی کشت اجرا شده که هدف از آن، کنترل مصرف آب و تولید محصولات با نیاز آبی پایین است و با استقبال کشاورزان نیز رو به رو شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید