Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی اراضی استان آذربایجان شرقی سنددار می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از سنددار شدن حدود ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: سال گذشته تنها هشت درصد اراضی سند داشتند اما اکنون با قدرت تمام جلو می‌رویم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی اراضی استان را سنددار کنیم.

تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی اراضی استان آذربایجان شرقی سنددار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: برخی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مانع در راستای سنددار کردن اراضی وجود داشتند که با هماهنگی اداره دادگستری و ثبت‌اسناد، قوانین دست‌وپا گیر رفع شده تا بتوانیم صدور سند را تسهیل کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت گندم خریداری‌شده در استان، اضافه کرد: خرید گندمی که امسال در حوزه آرد نانوایی انجام گرفت، نیاز استان را برطرف کرد.

وی افزود: با احتساب بذر خریداری‌شده، نزدیک به ۵۰۰ هزار تن گندم و بذر در سال آبی 1402-1401 خریداری‌شده که 436 هزار تن مربوط به گندم بوده و برای تأمین آرد خبازی استان در سیلوها نگهداری می‌شود.

وی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آبی جدید، گفت: اگر قیمت برای کشاورزان جذابیت داشته باشد، قطعاً میزان بیشتری از سطوح مزارع به کشت گندم و ارتقای بهره‌وری و ضریب نفوذ دانش به مزرعه اختصاص می‌یابد.

فتحی گفت: تمام تلاش دولت این است که قیمت گندم به‌موقع ابلاغ شود. تعیین قیمت گندم اکنون در شورای قیمت‌گذاری مطرح است و به‌محض ابلاغ، کشاورزان می‌توانند در برنامه‌ریزی کشت و ذرع خود از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: هرچند که از حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گندم دیم استان، بالای ۸۰ درصد درکشت پاییزه به زیر کشت رفته و از حدود ۶۸ هزار هکتار اراضی گندم آبی نیز ۶۰ درصد کاشته شده است و بنابر پیش‌بینی هواشناسی نیز امسال، سال پربارانی پیش‌بینی می‌شود.

وی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: بیمه، تنها راه برای کاهش ریسک در بخش کشاورزی بوده و بیمه‌ای پایدار خواهد بود که میزان بیشتری از سطوح را پوشش بدهد. یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که همواره در معرض انواع آفات، امراض و حوادث قرار دارد و اهمیت بیمه کردن اراضی و محصولات در این راستا بسیار بیشتر است.

وی تأکید کرد: قبول داریم که صندوق بیمه محصولات کشاورزی به برخی تعهدات خود عمل نمی‌کند و یکسری نواقصات دارد اما باید تلاش کنیم سطوح و فعالیت‌های بیشتری را تحت پوشش بیمه بیاوریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید