Iranian Agriculture News Agency

باغ‌های آذربایجان شرقی شناسنامه‌دار می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌هایی مانند سنجش از راه دور می‌توان از تغییر کاربری اراضی پیشگیری کرد و با کاهش تعداد سم‌پاشی ناشی از شناسایی دقیق کانون بیماری‌ها و آفات، محصولات کشاورزی سالم‌تری تولید کرد.

باغ‌های آذربایجان شرقی شناسنامه‌دار می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی آمار بخش کشاورزی که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی استان برگزار می‌شد، گفت: استفاده از دانش روز و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی ضرورت دارد و باید در بخش‌های مختلف از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از راه‌های مبارزه با آفات در استان، سم‌پاشی کانون آفات است اما همواره این کانون‌ها به روش تجربی شناسایی و مورد سم‌پاشی قرار می‌گیرد اما با استفاده از سنجش از راه دور می‌توانیم همه کانون‌های موجود را شناسایی کرده و با سرعت بیشتری برای سم‌پاشی اقدام کنیم که این روش می‌تواند تعداد دفعات سم‌پاشی را در مزارع و باغات استان کاهش داده و منجر به تولید محصول سالم‌تر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی حفظ کاربری اراضی کشاورزی را از دیگر حوزه‌هایی دانست که می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در آن استفاده کرد و ادامه داد: با استفاده از مشاهده میدانی و به‌کارگیری نیروی انسانی نمی‌توانیم به آن صورت که باید و در زمان مناسب از تغییر کاربری اراضی پیشگیری کنیم اما با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌هایی مانند سنجش از راه دور، بروز کوچک‌ترین تغییرات در اراضی زراعی و باغی رصد شده و قبل از اینکه ساخت‌وساز غیرمجاز در این اراضی انجام شود، می‌توان پیشگیری کرد و زمینه ایجاد نارضایتی‌های بعدی ناشی از قلع‌وقمع مستحدثات را از بین برد.

 

فتحی گفت: البته شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید خود را برای بهره‌برداران و کشاورزان اثبات کنند تا آنجا به استفاده از دانش جدید ترغیب شوند و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با استفاده از ظرفیت‌های ترویجی خود، ترویج استفاده از دانش را در برنامه خود دارد.

وی استفاده از روش‌های دانش‌بنیان مانند سنجش از راه دور را در تدقیق آمار کشاورزی را مؤثر و کاربردی دانست و گفت: البته باید قبل از ترویج این روش مشکلات آن را به‌صورت کامل رفع کنیم تا کشاورز به این باور برسد که اگر آماری با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان به دست می‌آید کاملاً صحیح و قابل‌اعتماد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کوچک بودن اراضی کشاورزی و عدم دقت برخی کارشناسان را ازجمله دلایل عدم تدقیق آمار در بخش کشاورزی قلمداد کرد.

فتحی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل شناسنامه‌دار کردن باغات توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای دستیابی به آمار دقیق در حوزه باغات نمی‌توانیم به روش‌هایی مانند سنجش از راه دور اتکا کنیم بنابراین در دستورالعملی که وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده است، اتاق اصناف کشاورزی را موظف کرده تا نسبت به شناسنامه‌دار کردن باغات اقدام کند و با پایش زمینی در این روش، آمار دقیقی از باغات ارائه دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: این دستورالعمل باید به‌صورت کامل اجرایی شود و اتاق اصناف کشاورزی و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به‌صورت کامل به وظایفی که در این دستورالعمل برای آن‌ها ذکرشده است، عمل کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید