Iranian Agriculture News Agency

عبور از تولید ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: سالانه 125 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که نشانه تلاش‌های بهره‌برداران و کشاورزان و حمایت ه‌ی وزارت جهاد کشاورزی از تولید است.

عبور از تولید ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، شهیاد آبنار در جلسه بررسی پیگیری مسائل حوزه کشاورزی شهرستان مراغه که با حضور ذبیح الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، علی علیزاده نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی، رحیم مهردادی سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان و نمایندگان کشاورزان، بهره‌برداران و تشکل‌های فعال در حوزه کشاورزی و دام و طیور در مدیریت جهاد کشاورزی مراغه برگزار شد، حمایت از تولید در حوزه کشاورزی را اصلی‌ترین رویکرد وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: تولید سالانه 125 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور نشانه تلاش‌های بهره‌برداران و کشاورزان و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از تولید است.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای شروع به کار این راهبرد را اتخاذ کرده است که تولید افزایش یافته و از صادرات حمایت شود چرا که صادرات می‌تواند موجب تقویت تولید شود و در نتیجه همین راهبرد، در سال 1402 تا 17 آبان ماه نزدیک به 100 هزار تن تخم مرغ صادر شده است در حالی که مجموعه صادرات تخم مرغ در سال 1401 فقط 58 هزار تن بوده است اما باید به این نکته نیز توجه شود که تخم مرغ یکی از محصولات اصلی در سبد غذایی مردم است بنابراین همه ما در خصوص توجه به مایحتاج سفره مردم باید احساس مسئولیت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان مراغه در حوزه کشاورزی گفت: باید با راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این شهرستان از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اشباع ظرفیت سردخانه‌ها در مراغه، از سرمایه‌گذاران خواست قبل از سرمایه‌گذاری به دوره بازگشت سرمایه و توجیه اقتصادی آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در شهرستان مراغه می‌تواند بخشی از مسائل فعالان و بهره‌برداران این حوزه را حل کند.

علی علیزاده بر ضرورت ساماندهی و توجه بیشتر بر توزیع نهاده‌های دامی در این شهرستان تأکید کرد و گفت: متأسفانه سرمازدگی خسارت زیادی به کشاورزان مراغه‌ای وارد کرده است و علیرغم پیگیری‌هایی که داشتیم نتوانستیم از طریق ستاد بحران وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی کمکی به این کشاورزان در زمینه جبران خسارات وارده انجام دهیم.

وی با اشاره بر لزوم مرمت و نوسازی کانال‌های آب در این شهرستان، گفت: یکی از مطالبات روستاییان این شهرستان نوسازی و مرمت کانال‌های آبیاری است تا از هدر رفت آب در این کانال‌ها جلوگیری شود.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی ساخت شهرک صنایع غذایی کشاورزی در این شهرستان را یکی دیگر از نیازهای مراغه دانست.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه از پیش‌بینی ذخیره‌سازی حدود ۷۲ هزار تن سیب در سردخانه‌های شهرستان مراغه‎ خبر داد و گفت: مساحت کل باغات مراغه ۲۲ هزار هکتار است که از این سطح ۱۵ هزار هکتار به محصول سیب اختصاص دارد و متأسفانه در اثر سرمای دیررس بهاره ۱۱ و ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ حدود ۶۵ درصد از باغات شهرستان به میزان ۹۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد.

سعید خیراندیش با بیان اینکه در مابقی باغات سیب به مساحت پنج هزار هکتار نیز خسارت دیررس بهاره حدود ۲۰ درصد توسط کارشناسان مدیریت برآورد شده است، افزود: بر اساس کیل‌گیری انجام گرفته متوسط عملکرد این باغات حدود ۱۷ تن در هکتار تعیین شده بنابراین تولید محصول سیب سال‌جاری در باغات حدود ۸۵ هزار تن برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: از محصول سیب تولیدی شهرستان امسال حدود ۱۰ درصد زیر درختی که مصرف صنعتی دارد و ۱۰ درصد درجه ۳ و در انبارهای معمولی ذخیره می‌شود و پیش‌بینی می‌شود مابقی تولید این محصول که ۶۸ هزار تن خواهد بود در سردخانه‌های شهرستان ذخیره شود.

وی در پایان با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حدود پنج هزار تن از محصول سیب نیز از شهرستان‌های هم‌جوار حمل و در این سردخانه‌ها ذخیره شود، گفت: با توجه به توضیحات بالا مجموعاً سردخانه‌های شهرستان با ۷۲ هزار تن ذخیره محصول سیب با ۴۶ درصد کل ظرفیت خود فعالیت داشته باشند.

حجم ویدیو: 19.57M | مدت زمان ویدیو: 00:02:07
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید