Iranian Agriculture News Agency

صدور اولین پروانه بهره‌برداری پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا

مدیر شیلات و امور آبزیان استان آذربایجان شرقی از صدور اولین پروانه بهره‌برداری پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا توسط واحد مدیریت صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد.

صدور اولین پروانه بهره‌برداری پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جواد گوزلی بیان کرد: این پروانه بهره‌برداری برای اولین بار برای مصرف انسانی جلبک تولید شده و به‌منظور تکمیل زنجیره تولید در شرکت دانش‌بنیان زیست اندیشان بهفر آذربایجان شرقی صادر شده است.

وی ادامه داد: کشت و تولید جلبک اسپیرولینا به روش گلخانه‌ای با سیستم تولید منحصر به فرد در کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و پژوهشکده بیوتکنولوژی از سال 1400 با ظرفیت اسمی 18 تن در سال ماده خشک جلبک به دو روش بیوفنس و استخر سرپوشیده شروع به فعالیت کرده است. با اجرای طرح توسعه پنج هکتاری با تناژ تولیدی 50 تن جلبک خشک در سال جزو پروژه‌های شاخص این استان است.

گوزلی با اشاره به نوپا بودن این صنعت در کشور افزود: تنها در چند استان نسبت به تولید جلبک در این سطح  اقدام شده است و استان ما علاوه بر تامین مایحتاج موردنیاز کشور، در آینده نزدیک می‌تواند به‌عنوان یکی از  قطب‌های صادراتی این محصول به سایر کشورهای هدف معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: پودر خوراکی جلبک اسپیرولینا در صنایع مختلف غذایی و دارویی شامل مکمل‌های ورزشی، قرص، کپسول، صنایع بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد و  با وجود 55 تا 60 درصد پروتئین و همچنین آهن، مواد معدنی و امگا 3 به‌عنوان مکمل غذایی فرا سودمند در رژیم غذایی انسانی قابل استفاده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید