Iranian Agriculture News Agency

هفتمین جشنواره انار ارس برگزار شد

هفتمین جشنواره انار ارس با حضور معاونین و جمعی از مدیران سازمان در محل حمام کردشت شهرستان جلفا برگزار و از کشاورزان نمونه تجلیل شد.

هفتمین جشنواره انار ارس برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم با بیان اینکه ۸۲ درصد محصول انار این استان در باغ‌های شهرستان جلفا تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود، افزود: سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن انار از باغ‌های آذربایجان شرقی برداشت می‌شود.

اکبر کرامتی سطح زیر کشت انار در آذربایجان شرقی را ۶۸۵ هکتار اعلام کرد که از این میزان ۶۳۰ هکتار باغ های بارور و ۵۵ هکتار نیز غیر بارور هستند و این باغ ها به طور عمده در سطح شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، میانه و هوراند قرار دارند.

وی با بیان اینکه سطح باغات انار شهرستان جلفا ۴۵۸ هکتار است که قریب به ۷۰ درصد از سطح باغات استان را تشکیل می‌‌دهد، ادامه داد: شهرستان خدا آفرین با ۱۹۴ هکتار و میانه با ۳۳ هکتار سطح زیرکشت حائز رتبه‌های بعدی هستند که عمده ارقام انار استان بومی، گلوشاه، ساوه، ترش خونین، ملس و آق شاور تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: محصول انار آذربایجان شرقی به‌‌صورت تازه خوری، تهیه کنسانتره و رب انار مصرف می‌شود و متوسط عملکرد استان ۱۲ تن در هکتار است، اما در باغ‌های شاخص تا ۳۵ تن انار در هکتار نیز تولید می‌شود.

کرامتی با اشاره به اینکه انار میوه اختصاصی مناطق نیمه گرمسیری است و گرمای زیاد باعث سوختگی و سرمای زیاد باعث ترکیدگی آن می‌شود، گفت: میوه انار را به ‌محض رسیدن باید چید، در غیر این صورت بیشتر میوه‌های درشت در اثر سردی هوا صدمه‌ دیده و می‌ترکند و باید دقت کرد که انار حتی‌المقدور در مواقع بارندگی و یا شبنم چیده نشود، زیرا انار آب دیده زودتر ترک‌ خورده و در انبار می‌گندد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد نیز در این رویداد اضافه کرد: منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا در فصول مختلف سال دارای محصولات متنوع کشاورزی از جمله زردآلو، انجیر و انار است و باید از این ظرفیت برای برندینگ نهایت استفاده را کرد.

غلامرضا خلیلی‌نیا توضیح داد: در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، نگاه ما به موضوع گردشگری تک بعدی نیست و علاوه بر گردشگری تفریحی که موردتاکید است گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و غیره را نیز توسعه خواهیم داد.

اسماعیل عطاپور فرماندار شهرستان جلفا نیز در این مراسم تاکید کرد: شهرستان جلفا یکی از قطب‌های مهم تولید انار است به طوری که ۸۲ درصد تولید انار استان در شهرستان جلفا و بخش عمده آن در سیه‌رود به بار می‌آید.

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز، انار را برند جلفا خواند و یادآور شد: تردد ۱۱ میلیونی در جاده‌های شهرستان‌های مرند و جلفا نشان‌دهنده رونق گردشگری منطقه است و پس از اقتصاد، گردشگری در اولویت برنامه‌ها است.

 

 

 

 

حجم ویدیو: 30.35M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید