Iranian Agriculture News Agency

آذرشهر، پایتخت حبوبات کشور

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر از اشتغال پنج هزار نفر در ۱۳۷ کارگاه تولید لپه این شهرستان خبر داد و گفت: سابقه تولید لپه در این شهرستان به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد و پیشه تاریخی و آبا و اجدادی ساکنان است.

آذرشهر، پایتخت حبوبات کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حسن علیوند با بیان اینکه تولید لپه به طور سنتی در این شهرستان رایج بوده و فعالان این بخش مهارت و فن منحصر بفردی در این حوزه دارند افزود: سالانه حدود ۴۸ هزار تن نخود وارد این شهرستان می‌شود که پس از فرآوری و تبدیل به لپه به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۹۹ درصد نیاز کشور به لپه در این شهرستان تامین می‌شود و آذرشهر قطب فرآوری و تولید این محصول است، گفت: حدود ۲۰ درصد مواد اولیه (نخود) مورد نیاز برای فرآوری در داخل کشور و ۸۰ درصد نیز به‌صورت وارداتی از کشورهای اتیوپی، هند و روسیه تامین می‌شود.

علیوند افزود: از ۴۸ هزار تن نخودی که از سایر استان‌ها و کشورها وارد شهرستان می‌شود با کسر ضایعات حدود ۴۰ هزار تن لپه سالانه تولید می‌شود که برای تامین نیاز داخلی، روانه بازارهای کشور می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات این محصول جهت تامین نیاز داخلی ممنوع بوده و تنها در شرایط خاصی به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شود.

علیوند همچنین بر ضرورت نوسازی و تجهیز کارگاه‌های فرآوری این محصول در شهرستان تاکید کرد و گفت: بیشتر کارگاه‌های فعال نیاز به بازسازی و نوسازی و همچنین تجهیز و استفاده از دستگاه‌های بروز دارند و بسته بندی مناسب این محصول، می‌توانند ارزش افزوده آن را بالا ببرد.

وی پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش را مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: نوسانات و افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات، پرداخت تسهیلات کم بهره به این کارگاه‌ها را ضروری‌تر کرده از این رو جهاد کشاورزی از دو سال قبل ساماندهی و صدور پروانه بهره‌برداری و نظارت مستمر بر تولید این کارگاه‌ها را شروع کرده و آماده حمایت از آن‌ها است.

شهرستان آذرشهر در جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و لپه تولید شده در این شهرستان، شهرت کشوری و جهانی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید