Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

آذربایجان شرقی ظرفیت بیش از 5 میلیون قطعه جوجه ریزی ماهانه دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 130 میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه باعث آرامش بازار مرغ در کشور شده است و آذربایجان شرقی نیز این ظرفیت را دارد که جوجه ریزی خود را به بیش از پنج میلیون قطعه افزایش دهد.

آذربایجان شرقی ظرفیت بیش از 5 میلیون قطعه جوجه ریزی ماهانه دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه وبیناری با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های آذربایجان شرقی گفت: آمادگی برای کشت پاییزه نیازمند انجام تمهیداتی است که باید سازمان جهاد کشاورزی، ادارات تابعه و مدیریت شهرستان‌ها انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی 1402-1401 علیرغم بروز مخاطرات مختلف از قبیل سیل، خشکسالی، تگرگ و سیل اما میزان خرید تضمینی گندم توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کم‌نظیر بود که این حاصل زحمات کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی در سراسر استان بود و باید این رویه مناسب را حفظ کنیم که مستلزم تعیین دقیق زمان کشت بوده و به‌صورت دقیق مشخص کنیم چراکه این عامل در کنار تغذیه مناسب و استفاده از بذر مناسب تأثیر بسیار زیادی در افزایش عملکرد در واحد سطح دارد.

فتحی گفت: برنامه وزیر جهاد کشاورزی افزایش تولید در همه عرصه‌ها است بنابراین ما نیز برای افزایش تولید در همه بخش‌ها باید برنامه داشته باشیم و الزامات این افزایش تولید را مطالبه کنیم تا بتوانیم آن را تحقق‌ بخشیم.

وی در خصوص اجرای برنامه الگوی ملی کشت گفت: طبیعت به‌صورت جبری بخش اعظمی از الگوی کشت را به کشاورزان و بهره‌برداران تحمیل کرده است و با توجه به‌قرار گرفتن 12 شهرستان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کشت محصولات با نیاز آبی کمتر به‌جای محصولات پر آب بر یک ضرورت برای آذربایجان شرقی است و در اجرای آن به‌صورت ویژه تلاش خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کشاورزی قراردادی را از سیاست‌های مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: معاون بهبود تولیدات گیاهی و تعاون روستایی درزمینهٔ اجرای این سیاست هماهنگی لازم را داشته باشند و آن را محدود به حوزه گندم ندانند بلکه اگر در محصولات زراعی و باغی این ظرفیت وجود دارد با مشارکت بخش خصوصی به سمت کشاورزی قراردادی حرکت شود چراکه با اتکا به منابع دولتی نمی‌توانیم به هدف‌گذاری که در این حوزه داریم، دست پیدا کنیم.

فتحی اظهار کرد: اگر طرح جهش تولید در دیمزارها که یک طرح بی‌نظیر است را به جدیت دنبال کنیم امکان افزایش متوسط عملکرد تا 2.5 تن در هکتار نیز در دیمزارها وجود دارد. خوشبختانه پشتیبانی لازم برای اجرای این طرح در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) وجود دارد و باید به این طرح به‌صورت ویژه توجه کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم تناوب علوفه را در اراضی دیم به‌صورت مستمر برقرار کنیم، دامداری‌های سنتی نیز در روستاها مجدداً راه‌اندازی خواهد شد و از وضعیت حال حاضر که روستاها صرفاً به سکونتگاه تبدیل‌شده است، تغییر خواهد کرد. اگر روستاییان بتوانند علوفه کشت کنند، خودبه‌خود به سمت نگهداری دام نیز سوق داده خواهند شد که در مجموعه یک ظرفیت قابل‌توجه درزمینهٔ تأمین لبنیات و پروتئین استان ایجاد خواهد شد و افزایش درآمد، ایجاد و تثبیت اشتغال در روستاها را نیز به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی رفع تداخل اراضی را از دیگر موارد دارای اهمیت در حوزه کشاورزی قلمداد کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا همه اراضی کشاورزی استان طبق زمان‌بندی اعلام شده تا پایان سال رفع تداخل شود. صدور سند برای زمین‌های کشاورزی نیز در ادامه رفع تداخل اراضی و برای تکمیل آن است و باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

فتحی سلامت اداری را یکی از عوامل تاثیرگذار و حیاتی در سازمان دانست و گفت: نظارت بر فعالیت‌ها به معنی ایجاد محدودیت نیست بلکه عاملی است برای کمک به همکاران تا بتوانند با آسودگی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: از زمان شروع به کار وزیر جهاد کشاورزی رویه اصلی در تنظیم بازار بر افزایش تولید قرار گرفته است. اگر قصد داریم از ایجاد نابسامانی در حوزه بازار مرغ پیشگیری کنیم باید حداقل 130 میلیون جوجه ریزی ماهانه در کشور داشته باشیم. از این میزان چهار میلیون و 400 هزار قطعه سهم آذربایجان شرقی است و ما برای پنج میلیون قطعه نیز ظرفیت داریم اگر مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باید تعداد مرغداری‌های آماده جوجه ریزی با اطلاعات کامل به‌صورت مستمر در هر شهرستان مشخص باشد. باید همه مشکلات مرغداری‌هایی که جوجه ریزی نمی‌کنند مشخص شود و با احصا مشکلات، موانع آن رفع شود تا بتواند جوجه ریزی کند.

فتحی گفت: می‌توانیم از ظرفیت مجموعه‌هایی مانند مجموعه کشت و صنعت آذربایجان خاوری در این زمینه استفاده کنیم و در قالب ایجاد زنجیره ارزش یا پرورش طیور قراردادی، نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را تامین کرده و محصول تولیدی را نیز به بازار برسانیم.

وی با تاکید بر توجه ویژه بر رفع مشکلات مرغداری‌های مادر و گوشتی استان، بیان کرد: با مطالعات انجام شده مشخص شده است که 25 درصد مرغداری‌های استان در یک سال تنها یک دوره جوجه ریزی انجام می‌دهند و 25 درصد دیگر نیز تنها دو دوره جوجه ریزی انجام می‌دهند که اگر همین مرغداری‌ها تعداد دفعات جوجه ریزی را به سه دوره افزایش دهند، ظرفیت جوجه ریزی استان به 5.5 میلیون قطعه خواهد رسید.

فتحی در پایان سخنان خود در خصوص افزایش تولید گوشت قرمز با استفاده از ظرفیت دامداری‌های سنتی گفت: جمع‌بندی لازم در خصوص این دامداری‌های در استان انجام شده و مستندات به همراه تسهیلات مورد نیاز برای وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است و امیدواریم با مساعدت لازم در این خصوص، این دامداری‌های هر چه سریع‌تر فعال شود. با راه‌اندازی این دامداری می‌توانیم نزدیک به 40 درصد پروتئین مورد نیاز استان را تامین کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید