Iranian Agriculture News Agency

آذر بایجان شرقی رتبه دوم تولید گردو در کشور با برداشت بیش از 23 هزار تن محصول

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برداشت محصول گردو از باغات استان خبر داد.

آذر بایجان شرقی رتبه دوم تولید گردو در کشور با برداشت بیش از 23 هزار تن محصول

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمدباقر بی پروا بیان کرد: سطح زیر کشت و تولید گردو در سطح  باغات بارور 15 هزار و 205 هکتار  و سطح باغات غیر بارور533 هکتار است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با 10 درصد تولید گردوی کشور رتبه دوم تولید گردوی کشور را بعد از استان همدان به خود اختصاص داده است ادامه داد: براساس برآوردهای اولیه انجام شده میزان تولید گردو در سال جاری بیش از 45 هزار تن می‌شد که در اثر سرمازدگی در اکثر شهرستان‌ها حدود 22 هزار تن از محصول گردو از بین رفته است. میزان تولید گردو در سال جاری 23 هزار تن بوده و متوسط عملکرد در هکتار سه تن است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: حدود 80 درصد تولید معادل 18 هزار و 500 تن به‌صورت تازه خوری و 20 درصد بقیه معادل چهار هزار و 500 تن در صنایع غذایی مصرف  می‌شود.

بی پروا خاطرنشان کرد: صادرات این محصول غالبا به‌صورت مغز گردو به استان‌های هم‌جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه انجام می‌شود.

وی گفت: ارقام بومی گردو 96 درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می‌دهد و چهار درصد ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.

بی پروا با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 140 هزار هکتار از باغات کشور حدود 12 درصد سطح زیر کشت باغات گردو را داراست ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گردو در شهرهای عجب شیر به میزان سه هزار و 264 هکتار، مراغه به میزان دو هزار و 306 هکتار، اسکو به میزان هزار و 788 هکتار و آذرشهر هزار و 260 هکتار است که این شهرها به ترتیب در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارند.  

 وی با بیان اینکه شهرستانهای عجب شیر، آذرشهر، اسکو و مراغه از قطب‌های مهم تولید گردو و فرآورده‌های آن در استان آذربایجان شرقی است، بیان کرد: سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت کرم خراط در حال حاضر در سطح استان بیش از 500 هکتار انجام یافته است که با استقبال باغداران استان روبرو شده و در حال افزایش است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید