Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی صید بیش از 3200 تن انواع ماهیان از منابع آبی آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از آغاز صید و صیادی در این استان خبر داد.

پیش‌بینی صید بیش از 3200 تن انواع ماهیان از منابع آبی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جواد گوزلی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از منابع آبی بسیار خوبی برخوردار است، بیان کرد: به طور کلی 38 بهره‌بردار منابع آبی با تعداد 300 نفر اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم در استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: هر ساله در مهرماه صید از منابع آبی آغاز شده و نسبت به اقلیم‌های مختلف استان تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه می‌یابد.

گوزلی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از سه هزار و 200 تن از انواع ماهیان فیتوفاگ، بیگ‌ هد، کپور و آمور، ماهیان خاویاری و انواع ماهیان بومی اقتصادی از منابع آبی آذربایجان شرقی صید شده و روانه بازار مصرف در استان و سایر استان‌های هم‌جوار شود.

وی با اعلام شروع صید در منابع آبی شهرستان‌های هشترود و ورزقان افزود: بهره‌برداری از منابع آبی در 12 شهرستان استان توسط تعاونی‌ها و بخش خصوصی و صیادان محلی انجام می‌شود.

گوزلی گفت: شروع صید از سد ملاجیق هشترود با هفته‌ای 500 کیلوگرم آغاز شده و با توجه به رهاسازی بالغ‌بر 30 هزار قطعه بچه ماهیان گرم آبی انتظار داریم تا پایان زمان صید حدود 35 تن ماهی برداشت شده و در بازارهای هدف در استان کردستان و شهرستان‌های مراغه،  بناب و هشترود به فروش برسد.

وی همچنین ادامه داد: صید ماهیان گرم آبی در سد زرآباد ورزقان نیز آغاز شده و با توجه به رها‌سازی بالغ‌بر 80 هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی در طی سه سال، پیش‌بینی می‌شود 80 تن ماهی گرم آبی از این سد برداشت شود.

گوزلی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود صید ماهی از منابع آبی طبیعی و منابع آبی نیمه ‌طبیعی در طول سال 1402 در مقایسه با سال قبل از آن تقریبا 30 درصد افزایش یابد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: به‌منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی نیمه‌ طبیعی استان و ایجاد اشتغال پایدار در سال 1401 تعداد 460 هزار قطعه بچه ماهی از محل اعتبارات شیلات در این منابع رهاسازی شده است  که این مقدار نسبت به سال‌های قبل 55 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص برنامه‌ریزی امسال برای رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی استان نیز یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار میزان رهاسازی از سال 1401 بیشتر باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید