Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دوره آموزشی کشاورزی در آیات قرآنی و روایات در شهرستان اسکو

دوره آموزشی «کشاورزی در آیات قرآنی و روایات» در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اسکو برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی کشاورزی در آیات قرآنی و روایات در شهرستان اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این دوره آموزشی به اهمیت بخش کشاورزی و جایگاه کشاورز از نظر قرآن و ائمه اطهار اشاره کرد و گفت: کشاورزی و زراعت، هدیه‌ای است از سوی زمین به انسان تا به وسیله آن بشر قدرت زندگی داشته باشد و بتواند به کمال مطلوب برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نجفی افزود: گاه انسان از اهمیت کشاورزی در زندگی خود غافل است و بیشتر توجه خود را صرف صنعت می‌کند. کشاورزی یکی از منابع اصلی تغذیه انسان است، از این رو اسلام تأکید بسیاری در مورد آن دارد؛ زیرا پیشرفت کشاورزی پایه مهمی در استقلال اقتصادی و بلکه سیاسی جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: در برخی از آیات، خداوند متعال انسان را به سوی کشاورزی و استفاده صحیح از محصولات کشاورزی سوق داده و می‌فرماید: « فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ یُطْعِمُ وَ لا یُطْعَمُ ... ؛ آفریننده آسمان و زمین خداست و او به خلق طعام و روزی می‌بخشد و خود از طعام بی نیاز است...» و در بعضی آیات جریان کشت و روییدن گیاهان از زمین به‌عنوان نمونه‌ای از قدرت الهی و مایه بصیرت و آگاهی انسان‌ها معرفی شده است و نکته کلیدی و اساسی این است که خداوند خود را زارع و رویاننده گیاهان و محصولات کشاورزی معرفی کرده و انسان‌ها را به تدبر در این مسئله فراخوانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی یادآور شد: از آیات قرآن و روایات، افزون بر فضیلت کشاورزی به دست می‌آید که منابع طبیعی به‌عنوان بستری برای کشاورزی از نعمت‌های بزرگ الهی است. آب، خاک، بارش باران و رویش گیاهان رابطه‌ای بسیار پیچیده و دقیق دارند که تامل در آن‌ها می‌تواند آدمیان را به قدرت، علم و حکمت الهی رهنمون سازد.

 وی خاطرنشان کرد: قرآن بشر را از 14 قرن پیش به اهمیت و ارزش منابع در زندگی انسان و از جمله کشاورزی توجه داده است. خداوند در آیات مختلف انسان‌ها را به کشاورزی تشویق و کسانی را که هر گونه فسادی در این کار مقدس ایجاد می‌کنند، سرزنش کرده است. از جمله آیه‌های « أَفَرَأَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ» و « أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ » ‌‌‍‌‌‍‌‍‌‍‌آیا در آنچه می کارید، اندیشیده اید؟ آیا شما آن را می رویانید یا ما رویانده‌ایم؟

در این دوره مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو، روسای اداره دامپزشکی و منابع طبیعی، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اسکو حضور داشتند.

در پایان به نمایندگی از سه نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی و دامپروری نمونه تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید