Iranian Agriculture News Agency

فتحی مطرح کرد:

کشاورزان بیشتر از سایر اقشار به اهمیت منابع آبی آگاهی دارند

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان بیشتر از سایر اقشار به اهمیت منابع آبی واقف هستند.

کشاورزان بیشتر از سایر اقشار به اهمیت منابع آبی آگاهی دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل در گفت‌وگو با رادیو تبریز گفت: در حوزه آبیاری در کشاورزی یک نگاه تخصصی و یک نگاه عمومی وجود دارد. اینکه تصور شود وقتی یک کشاورز به‌صورت ثقلی اقدام به آبیاری اراضی کشاورزی خود در طول چند ساعت می‌کند، در واقع هدررفت آب است یک باور غلط است چرا که آن کشاورز به تناسب نیاز آبی نباتات خود میزان آبیاری را تنظیم می‌کند.

وی بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب را یک ضرورت دانست و گفت: خوشبختانه اکثر کشاورزان درک کاملی از این موضوع دارند و همراهی کشاورزان در زمینه اصلاح الگوی کشت و اصلاح سیستم‌های آبیاری مهر تاییدی بر این ادعا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان و بهره‌برداران ضرورت و اهمیت آب را بیشتر از سایر اقشار مردم درک می‌کنند چرا که تولید محصولات کشاورزی وابستگی کامل به آب دارد و بدون تولید نیز امرار معاش و معیشت کشاورزان دچار مشکل خواهد شد.

فتحی افزود: البته کشاورزان بد مصرفی نیز وجود دارند که از آن‌ها تقاضا دارم توجه ویژه‌ای به محدودیت منابع آب داشته باشند چرا که اگر صرفه‌جویی و مصرف بهینه مورد غفلت قرار گیرد، تولید در کشاورزی با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد شد.

وی گفت: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی این است که این اطلاعات را در اختیار کشاورزان قرار دهند که چگونه با مصرف کمترین میزان آب، بیشترین محصول را تولید کنند. کدام محصول و رقم را بکارند و از چه سیستم آبیاری استفاده کنند و وظیفه کشاورز نیز اجرایی کردن این توصیه ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیشترین میزان اتلاف نهاده‌های کشاورزی را در اراضی کشاورزی کوچک مقیاس دانست و گفت: اراضی کشاورزی کوچک مقیاس مخصوصا در اطراف کلان‌شهرها در حال از دست دادن ماهیت کشاورزی خود است و بیشترین میزان اتلاف نیز در همین اراضی است. برای این اراضی نیز باید سازو کار لازم تدوین و اجرایی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید