Iranian Agriculture News Agency

بزرگترین کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه در آذربایجان شرقی

پنجمین و بزرگترین کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲، با محوریت کشاورزان خبره هم‌زمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی برگزار شد.

بزرگترین کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حاشیه این برنامه در سایت جامع الگویی تولیدی ترویجی کلزا در روستای مایان سفلی شهرستان تبریز به وسعت 31 هکتار گفت: کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت محصولات زراعی در بیش از دو هزار و 50 سازه ترویجی سراسر کشور برگزار شد که در استان آذربایجان شرقی نیز 200 سازه ترویجی میزبان کشاورزان بود. این سازه‌ها در قالب آموزش‌های چهره به چهره، آموزش‌های گروهی و کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان و بهره‌برداران در 21 شهرستان به همت 70 مرکز جهاد کشاورزی و همین‌طور مراکز خدمات غیردولتی راه‌اندازی شد.

آیت‌الله عباد پور خاطرنشان کرد: برگزاری کاروان‌های ترویج بهره‌وری درواقع یک بسیج همگانی برای استفاده از ظرفیت محققان، مروجان، کشاورزان پیشرو، مددکاران ترویجی و همه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی است که در این زمینه می‌توانند کمک‌رسان باشند.

وی با اشاره به محدودیت منابع ازجمله آب‌وخاک افزود: هدف اصلی ما این است که کشاورزان را به استفاده از روش‌های آبیاری صحیح و روش‌های کشت اصولی تشویق کنیم. از طرفی ترویج کشاورزی دانش‌بنیان و دقیق از دیگر اهداف کاروان‌های ترویجی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بیش از هفتاد درصد روغن موردنیاز کشور وارداتی است گفت: ما از سال‌های قبل کشاورزان را به کاشت دانه‌های روغنی ازجمله کلزا تشویق می‌کنیم تا کشور از واردات روغن بی‌نیاز شود.

ابراهیم فرقانی افزود: یکی از اهداف کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه این است که کشاورزان به استفاده از بذور اصلاح‌شده، بیمه کردن محصولات، استفاده به‌موقع از کود و کاشت محصولاتی که در الگوی کشت هستند ترغیب شوند.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال‌یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی و محقق و پژوهشگر دانه‌های روغنی نیز توضیح داد: کارشناسان، محققان و متخصصان در رشته‌های مختلف ازجمله گیاه‌پزشکی، آبیاری، زراعت، تغذیه، خاکشناسی و ماشین‌های کشاورزی در کاروان ترویج بهره‌وری الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه حضور دارند و به سؤالات کشاورزان و بهره‌برداران پاسخ داده و آموزش‌های لازم را نیز ارائه می‌کنند.

بهمن پاسبان اسلام یادآور شد: در سال گذشته 61 هزار نفر روز بهره‌بردار کشاورزی توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی آموزش دریافت کردند. همچنین مزارع نوآور نیز در استان راه‌اندازی شد که مورداستفاده کشاورزان بوده تا یافته‌ها و فناوری‌های جدید را به مزرعه خود انتقال دهند.

پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ تحت عنوان «پویش ملی ایرانیان برای امنیت و اقتدار غذایی» یکم و دوم آبان ۱۴۰۲ با محوریت کشاورزان خبره در دو هزار و 50 سازه ترویجی سراسر کشور، به‌منظور اطلاع‌رسانی، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی درباره برنامه الگوی کشت ملی، کشت قراردادی محصولات زراعی و جهش تولید در دیمزارها و برقراری ارتباط با کشاورزان و پاسخگویی به سؤالات و ابهامات آنان و ارائه راهکارهای علمی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، کاهش ضایعات بیمه مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری برگزار شد و به‌طور مستقیم از شبکه‌های ملی و استانی برکت (tv.iate.ir) برای سایر کشاورزان پخش شد.

چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی ویژه کشت بهاره ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در ۱۵ استان اولویت‌دار کشور ازجمله استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران، هرمزگان، تهران و همدان اجرایی شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید