Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان آذرشهری میزبان پنجمین کاروان ترویجی بهره وری ویژه الگوی کشت

پنجمین کاروان ترویجی بهره وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی پاییزه همزمان با سراسر کشور در شهرستان آذرشهر آغاز بکار کرد.

کشاورزان آذرشهری میزبان پنجمین کاروان ترویجی بهره وری ویژه الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، این کاروان با حضور حسن علیوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر، رضا راه‌ور معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر، علیرضا توسلی و منصوره مظفری گنبری محققان معین شهرستان آذرشهر از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ، بهمن تیمورلویی رئیس مرکز گوگان، کارشناسان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی و جمعی از کشاورزان خبره منطقه برگزار شد.  

این طرح به صورت سراسری برای تأمین امنیت و اقتدار غذایی در کشور و با محوریت کشاورزان پیشرو و خبره اجرا می‌شود. اطلاع‌رسانی، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی در خصوص برنامه الگوی کشت ملی، کشت قراردادی محصولات زراعی و جهش تولید در دیمزارها، برقرار ارتباط با کشاورزان و پاسخگویی به پرسشها و ابهامهای آنان، ارایه راهکارهای علمی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین برای افزایش بهره وری مصرف آب، کاهش ضایعات، بیمه مدیریت مخاطرات و تاب آوری از موارد مهم طرح است.

   مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر در این مراسم به تشریح الگوی کشت محصولات زراعی، برنامه های کلان کشور و سیاستهای سازمان جهاد کشاورزی پرداخت و فعالیتهای شهرستان در این زمینه را برشمرد.

     حسن علیوند گفت: دوران کشاورزی سنتی به سر آمده و برای تأمین امنیت غذایی کشور و ایستادگی در برابر دسیسه ‌های دشمنان، لازم است بهره برداران و کارشناسان با همدلی و همراهی یکدیگر، تولید را با آخرین دستاوردهای علمی انجام دهند.

    وی بر اهمیت موضوعاتی از قبیل استفاده بهینه از منابع آبی موجود، بهره‌گیری از کشت مکانیزه محصول، استفاده از رقمهای پرمحصول و مناسب منطقه، بیمه محصول به منظور تاب آوری در برابر شرایط نامساعد و تغییر اقلیم تاکید کرد.

    علیوند اظهار کرد: با وجود توطئه های دشمنان، تحریمهای کشور و جنگ در اوکراین، کشاورزان با بهره گیری از توصیه های کارشناسان و محققان توانستند در سطح مطلوب غله تولید کنند و کشور با اقتدار خود و اعتماد به نیروهای خودی، در این زمینه سربلندی و افتخار آفریده اند.   

    گفتنی است محققان معین شهرستان به مباحث علمی و دانش کشاورزی پرداخته و در ادامه دستاوردها و توصیه های علمی در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصولات، کاهش ضایعات کشاورزی، اهمیت مکانیزاسیون و اهمیت کالیبره کردن ماشین آلات مختلف کشاورزی از کارنده ها تا دستگاه های برداشت و سمپاش، اهمیت کودهای زیستی و محرک رشد در کنار کودهای آلی وشیمیایی، اطلاع ازنتایج آزمون خاک برای توصیه های دقیقتر کودی برای بهره برداران تشریح شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید